Kampen om daginstitutionen

Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession

Annegrethe Ahrenkiel, John Benedicto Krejsler

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    Daginstitutionen og pædagogens professionelle status udfordres i
    disse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Disse
    reformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU og
    gør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationale
    uddannelsespolitik.
    Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blot
    enkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,
    kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danske
    daginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiske
    dannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationale
    kompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver og
    diskurser om daginstitutionerne består.
    I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenfor
    pædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydelige
    ændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Det
    fremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltninger
    og i daginstitutionens daglige praksis med en blanding
    af brud og kontinuitet som følge.
    OriginalsprogDansk
    TitelKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    RedaktørerJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Antal sider18
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdato2014
    Sider7-25
    KapitelIndledning
    ISBN (Trykt)9788771183221
    StatusUdgivet - 2014

    Citer dette

    Ahrenkiel, A., & Krejsler, J. B. (2014). Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. I J. B. Krejsler, A. Ahrenkiel, & C. Schmidt (red.), Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession (s. 7-25). Frederiksberg: Frydenlund Academic.
    Ahrenkiel, Annegrethe ; Krejsler, John Benedicto. / Kampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. red. / John Benedicto Krejsler ; Annegrethe Ahrenkiel ; Camilla Schmidt. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 7-25
    @inbook{eeaa9e3075ba42fb8728fbb0b664089e,
    title = "Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencet{\ae}nkning, tradition og profession",
    abstract = "Daginstitutionen og p{\ae}dagogens professionelle status udfordres idisse {\aa}r af grundl{\ae}ggende reformer af den offentlige sektor. Dissereformer er i h{\o}j grad er pr{\ae}get af anbefalinger fra OECD og EU ogg{\o}r bl.a. daginstitutionsomr{\aa}det til en del af den samlede nationaleuddannelsespolitik.Kvalitetsreform, l{\ae}replaner og b{\o}rnemilj{\o}vurderinger er blotenkelte eksempler p{\aa}, hvordan forestillinger om videns{\o}konomi,kompetenceudvikling og livslang l{\ae}ring ogs{\aa} ’rammer’ danskedaginstitutioner og p{\ae}dagogens arbejdsopgaver. Reformp{\ae}dagogiskedannelsesforestillinger f{\aa}r konkurrence fra den transnationalekompetencet{\ae}nkning, samtidig med at en r{\ae}kke opgaver ogdiskurser om daginstitutionerne best{\aa}r.I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenforp{\ae}dagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydelige{\ae}ndringer i den nationale velf{\ae}rdspolitik for de 0-6-{\aa}rige. Detfremg{\aa}r, hvorledes disse {\ae}ndringer sl{\aa}r ned lokalt i kommunale forvaltningerog i daginstitutionens daglige praksis med en blandingaf brud og kontinuitet som f{\o}lge.",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel and Krejsler, {John Benedicto}",
    year = "2014",
    language = "Dansk",
    isbn = "9788771183221",
    pages = "7--25",
    editor = "Krejsler, {John Benedicto} and Annegrethe Ahrenkiel and Camilla Schmidt",
    booktitle = "Kampen om daginstitutionen",
    publisher = "Frydenlund Academic",

    }

    Ahrenkiel, A & Krejsler, JB 2014, Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. i JB Krejsler, A Ahrenkiel & C Schmidt (red), Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 7-25.

    Kampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. / Ahrenkiel, Annegrethe; Krejsler, John Benedicto.

    Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. red. / John Benedicto Krejsler; Annegrethe Ahrenkiel; Camilla Schmidt. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 7-25.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Kampen om daginstitutionen

    T2 - Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    AU - Krejsler, John Benedicto

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Daginstitutionen og pædagogens professionelle status udfordres idisse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Dissereformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU oggør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationaleuddannelsespolitik.Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blotenkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danskedaginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiskedannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationalekompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver ogdiskurser om daginstitutionerne består.I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenforpædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydeligeændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Detfremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltningerog i daginstitutionens daglige praksis med en blandingaf brud og kontinuitet som følge.

    AB - Daginstitutionen og pædagogens professionelle status udfordres idisse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Dissereformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU oggør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationaleuddannelsespolitik.Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blotenkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danskedaginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiskedannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationalekompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver ogdiskurser om daginstitutionerne består.I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenforpædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydeligeændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Detfremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltningerog i daginstitutionens daglige praksis med en blandingaf brud og kontinuitet som følge.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 9788771183221

    SP - 7

    EP - 25

    BT - Kampen om daginstitutionen

    A2 - Krejsler, John Benedicto

    A2 - Ahrenkiel, Annegrethe

    A2 - Schmidt, Camilla

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Ahrenkiel A, Krejsler JB. Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. I Krejsler JB, Ahrenkiel A, Schmidt C, red., Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2014. s. 7-25