Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession

Annegrethe Ahrenkiel, John Benedicto Krejsler

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Daginstitutionen og pædagogens professionelle status udfordres i
    disse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Disse
    reformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU og
    gør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationale
    uddannelsespolitik.
    Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blot
    enkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,
    kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danske
    daginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiske
    dannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationale
    kompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver og
    diskurser om daginstitutionerne består.
    I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenfor
    pædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydelige
    ændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Det
    fremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltninger
    og i daginstitutionens daglige praksis med en blanding
    af brud og kontinuitet som følge.
    OriginalsprogDansk
    TitelKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    RedaktørerJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Antal sider18
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdato2014
    Sider7-25
    KapitelIndledning
    ISBN (Trykt)9788771183221
    StatusUdgivet - 2014

    Citer dette

    Ahrenkiel, A., & Krejsler, J. B. (2014). Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. I J. B. Krejsler, A. Ahrenkiel, & C. Schmidt (red.), Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession (s. 7-25). Frydenlund Academic.