Abstract
Daginstitutionen og pædagogens professionelle status udfordres i
disse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Disse
reformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU og
gør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationale
uddannelsespolitik.
Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blot
enkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,
kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danske
daginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiske
dannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationale
kompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver og
diskurser om daginstitutionerne består.
I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenfor
pædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydelige
ændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Det
fremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltninger
og i daginstitutionens daglige praksis med en blanding
af brud og kontinuitet som følge.
disse år af grundlæggende reformer af den offentlige sektor. Disse
reformer er i høj grad er præget af anbefalinger fra OECD og EU og
gør bl.a. daginstitutionsområdet til en del af den samlede nationale
uddannelsespolitik.
Kvalitetsreform, læreplaner og børnemiljøvurderinger er blot
enkelte eksempler på, hvordan forestillinger om vidensøkonomi,
kompetenceudvikling og livslang læring også ’rammer’ danske
daginstitutioner og pædagogens arbejdsopgaver. Reformpædagogiske
dannelsesforestillinger får konkurrence fra den transnationale
kompetencetænkning, samtidig med at en række opgaver og
diskurser om daginstitutionerne består.
I Kampen om daginstitutionen giver centrale forskere indenfor
pædagog- og daginstitutionsfeltet et overblik over de betydelige
ændringer i den nationale velfærdspolitik for de 0-6-årige. Det
fremgår, hvorledes disse ændringer slår ned lokalt i kommunale forvaltninger
og i daginstitutionens daglige praksis med en blanding
af brud og kontinuitet som følge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Kampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession |
Redaktører | John Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 7-25 |
Kapitel | Indledning |
ISBN (Trykt) | 9788771183221 |
Status | Udgivet - 2014 |