Projekter pr. år
Abstract
Introduktion
Formålet er at vise nogle af de centrale dimensioner i at skabe gode læringsmiljøer og tilhørsmuligheder for studerende med psykosociale vanskeligheder. Teoretisk anvendes begreber om tilhør fra både Davis’, Antonsichs, Wengers og Gravett & Ajawis. Her ses læreprocesser som situeret praksis i politiserede uddannelseslandskaber, der definerer muligheder og begrænsninger for forskellige studerendes deltagelsesmuligheder.
Metode
Metodisk bygges på empirisk materiale fra et stort kvalitativt, longitudinalt forskningsprojekt. Vi har fulgt i alt 47 studerende fra syv forskellige danske videregående uddannelsesinstitutioner heraf 35 kvindelige og 12 mandlige studerende. Vi har over en periode på seks måneder til to år foretaget tre runder af interviews med disse studerende samt besøgt dem på et for dem betydningsfuldt sted.
Resultater
Det er meget forskelligt i hvilken grad uddannelser løfter ansvaret og muligheden for at facilitere læringsmiljøer og studiekulturer, der understøtter god opmærksomhed på hinanden. Det er typisk et arbejde og en proces, der ofte overlades til de studerende selv. Der eksisterer stærke normer og forestillinger om hvordan man skal agere for at være en ’god studerende’, som har ekskluderende og sorterende virkninger især for studerende med psykosociale problemer. Det er centralt for studerende ikke kun at blive mødt som anonyme studienumre eller som belastninger af systemet, men som mennesker, og her har undervisere og vejledere en vigtig rolle at spille.
Diskussion
Det er derfor vigtigt at institutionerne løbende arbejder på at skabe inkluderende studiemiljøer for studerende med psykosociale problemer. Der findes ingen universelle løsninger, og samarbejds- og samskabende initiativer og studiemiljøer løser ikke alt. Det vil fx også kræve dialog om de forventninger, undervisere har til sig selv og hinanden ift arbejdsformer, samarbejdsformer og omgangsformer og om andre greb der kan være centrale for at facilitere rummelige læringsrum.
Formålet er at vise nogle af de centrale dimensioner i at skabe gode læringsmiljøer og tilhørsmuligheder for studerende med psykosociale vanskeligheder. Teoretisk anvendes begreber om tilhør fra både Davis’, Antonsichs, Wengers og Gravett & Ajawis. Her ses læreprocesser som situeret praksis i politiserede uddannelseslandskaber, der definerer muligheder og begrænsninger for forskellige studerendes deltagelsesmuligheder.
Metode
Metodisk bygges på empirisk materiale fra et stort kvalitativt, longitudinalt forskningsprojekt. Vi har fulgt i alt 47 studerende fra syv forskellige danske videregående uddannelsesinstitutioner heraf 35 kvindelige og 12 mandlige studerende. Vi har over en periode på seks måneder til to år foretaget tre runder af interviews med disse studerende samt besøgt dem på et for dem betydningsfuldt sted.
Resultater
Det er meget forskelligt i hvilken grad uddannelser løfter ansvaret og muligheden for at facilitere læringsmiljøer og studiekulturer, der understøtter god opmærksomhed på hinanden. Det er typisk et arbejde og en proces, der ofte overlades til de studerende selv. Der eksisterer stærke normer og forestillinger om hvordan man skal agere for at være en ’god studerende’, som har ekskluderende og sorterende virkninger især for studerende med psykosociale problemer. Det er centralt for studerende ikke kun at blive mødt som anonyme studienumre eller som belastninger af systemet, men som mennesker, og her har undervisere og vejledere en vigtig rolle at spille.
Diskussion
Det er derfor vigtigt at institutionerne løbende arbejder på at skabe inkluderende studiemiljøer for studerende med psykosociale problemer. Der findes ingen universelle løsninger, og samarbejds- og samskabende initiativer og studiemiljøer løser ikke alt. Det vil fx også kræve dialog om de forventninger, undervisere har til sig selv og hinanden ift arbejdsformer, samarbejdsformer og omgangsformer og om andre greb der kan være centrale for at facilitere rummelige læringsrum.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 25 maj 2023 |
Status | Udgivet - 25 maj 2023 |
Begivenhed | Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023: Læringsmiljøer: Relationer & rammer - Comwell Kolding, Kolding, Danmark Varighed: 24 maj 2023 → 25 maj 2023 https://www.tilmeld.dk/dunk23/conference |
Konference
Konference | Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023 |
---|---|
Lokation | Comwell Kolding |
Land/Område | Danmark |
By | Kolding |
Periode | 24/05/2023 → 25/05/2023 |
Andet | Danske universiteter er uddannelsesinstitutioner med fokus på såvel høj faglighed som sund trivsel blandt både studerende og ansatte. Universitet danner rammerne, og menneskerne på universitetet danner relationerne – rammer og relationer, der tilsammen udgør meget forskelligt udseende læringsmiljøer. Så hvordan er læringsmiljøet hos netop dig?<br/><br/>På DUN Konferencen 2023 sætter vi fokus på, hvordan vores studerende trives, og hvordan vi som undervisere og pædagogiske konsulenter kan understøtte de studerendes samvær, samarbejde og læring.<br/>Konferencen sætter fokus på, hvordan det fysiske og det psykiske studiemiljø ser ud og fungerer, og på hvordan universiteternes ansatte på forskellig vis kan understøtte og facilitere opbygning og vedligeholdelse af gode relationer i studietiden – både mellem undervisere og studerende og de studerende imellem.<br/><br/>For mange studerende er studietiden både spændende og udfordrende med mange muligheder og mange valg: Er jeg havnet på den rette hylde? Er jeg sammen med de rigtige mennesker? Og lærer jeg mon det, det er meningen, jeg skal lære? Hvordan kan vi som universitetsansatte hjælpe med til at skabe gode rammer og relationer i studiemiljøer, der understøtter de studerendes læring og deres trivsel, samarbejde og samvær?<br/><br/>Spørgsmål og tematikker kan eksempelvis være:<br/><br/> Hvordan har de nye ungdomsgenerationer oplevet overgangen til universitetet, og hvordan kan universiteterne sikre et inkluderende og inspirerende studiemiljø for både nye og garvede studerende?<br/> Hvilke gode og mindre gode erfaringer har universiteterne med at etablerede inklusive, trygge og aktiverende læringsrum?<br/> Hvilke erfaringer har vi med udvikling af nye undervisningsformer og understøttelse af studentersamarbejde? Hvordan kan vi gøre brug af disse erfaringer såvel online som i det fysiske læringsrum? |
Internetadresse |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Studielivsprojektet
Wulf-Andersen, T. Ø. (Projektleder), Larsen, L. (Projektdeltager), Jensen, A. A. (Projektdeltager), Krogh, L. (Projektdeltager), Stigemo, A. T. B. (Projektdeltager), Kristiansen, M. H. (Projektdeltager) & Weber, S. (Projektdeltager)
01/03/2018 → 01/08/2021
Projekter: Projekt › Forskning