Køn og vejledning i uddannelsessystemet

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

    Abstract

    Med udgangspunkt i forskellige teorier om det at vejlede unge om deres uddannelsesvalg samt i en undersøgelse af vejledningspraksis i den danske folkeskole bliver det tydeligt, at det har stor betydning, hvordan den enkelte vejleder forholder sig til det at vejlede ung. Kapitlet viser, at vejlederens forståelse af det at vejlede ofte har som resultat, at piger og drenge ikke bliver udfordret i deres traditionelle uddannelsesvalg. Kapitlet konkluderer, at der eksisterer forståelser af det at vejlede, der muliggør en styrkelse ag de utraditionelle valg, men at disse forståelser meget sjældent tages i anvendelse i praksis, og dermed er det også vanskeligt at se, hvordan vejledningsinstitutionerne kan være med til at  nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked
    OriginalsprogDansk
    BogserieSocialforskningsinstituttet
    Vol/bind08:24
    Sider (fra-til)95-112
    Antal sider17
    ISSN1396-1810
    StatusUdgivet - 2008

    Emneord

    • vejledning
    • køn
    • uddannelse

    Citer dette