Abstract
Med udgangspunkt i forskellige teorier om det at vejlede unge om deres uddannelsesvalg samt i en undersøgelse af vejledningspraksis i den danske folkeskole bliver det tydeligt, at det har stor betydning, hvordan den enkelte vejleder forholder sig til det at vejlede ung. Kapitlet viser, at vejlederens forståelse af det at vejlede ofte har som resultat, at piger og drenge ikke bliver udfordret i deres traditionelle uddannelsesvalg. Kapitlet konkluderer, at der eksisterer forståelser af det at vejlede, der muliggør en styrkelse ag de utraditionelle valg, men at disse forståelser meget sjældent tages i anvendelse i praksis, og dermed er det også vanskeligt at se, hvordan vejledningsinstitutionerne kan være med til at nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Bogserie | Socialforskningsinstituttet |
Vol/bind | 08:24 |
Sider (fra-til) | 95-112 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1396-1810 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- vejledning
- køn
- uddannelse