Køn i danske medieinstitutioner og danske tv-medier

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen redegør for de danske resultater af undersøgelsen Women and Media Industries in Europe under European Institute of Gender Equality (EIGE) fra 2012-13. Undersøgelsen består både af analyser af kønssammensætningen i medieinstitutioner såvel som analyser af kønssammensætningen i tv-programmer, og de danske resultater sammenlignes med de europæiske såvel som de nordiske resultater. Artiklen viser, hvordan mænd dominerer såvel
    ledelsesposter i medieindustrien som indholdet i tv-programmer. Fremfor kun at konkludere, at den skæve kønsrepræsentation er et ligestillingsproblem, stiller artiklen endvidere kritisk spørgsmål ved, hvilken kønsopfattelse der ligger til grund for en undersøgelse som Women and Media Industries in Europe og Who makes the news og påpeger potentielle problemer ved denne type undersøgelser.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftN O R D I C O M - Information
    Vol/bind37
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)5-18
    Antal sider13
    ISSN0349-5949
    StatusUdgivet - 2015

    Citer dette

    @article{0dcd0cba4fcb4bc8bee6d909e0fc1394,
    title = "K{\o}n i danske medieinstitutioner og danske tv-medier",
    abstract = "Artiklen redeg{\o}r for de danske resultater af unders{\o}gelsen Women and Media Industries in Europe under European Institute of Gender Equality (EIGE) fra 2012-13. Unders{\o}gelsen best{\aa}r b{\aa}de af analyser af k{\o}nssammens{\ae}tningen i medieinstitutioner s{\aa}vel som analyser af k{\o}nssammens{\ae}tningen i tv-programmer, og de danske resultater sammenlignes med de europ{\ae}iske s{\aa}vel som de nordiske resultater. Artiklen viser, hvordan m{\ae}nd dominerer s{\aa}velledelsesposter i medieindustrien som indholdet i tv-programmer. Fremfor kun at konkludere, at den sk{\ae}ve k{\o}nsrepr{\ae}sentation er et ligestillingsproblem, stiller artiklen endvidere kritisk sp{\o}rgsm{\aa}l ved, hvilken k{\o}nsopfattelse der ligger til grund for en unders{\o}gelse som Women and Media Industries in Europe og Who makes the news og p{\aa}peger potentielle problemer ved denne type unders{\o}gelser.",
    author = "Rikke Andreassen",
    year = "2015",
    language = "Dansk",
    volume = "37",
    pages = "5--18",
    journal = "N O R D I C O M - Information",
    issn = "0349-5949",
    publisher = "N O R D I C O M A/S",
    number = "2",

    }

    Køn i danske medieinstitutioner og danske tv-medier. / Andreassen, Rikke.

    I: N O R D I C O M - Information, Bind 37, Nr. 2, 2015, s. 5-18.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Køn i danske medieinstitutioner og danske tv-medier

    AU - Andreassen, Rikke

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - Artiklen redegør for de danske resultater af undersøgelsen Women and Media Industries in Europe under European Institute of Gender Equality (EIGE) fra 2012-13. Undersøgelsen består både af analyser af kønssammensætningen i medieinstitutioner såvel som analyser af kønssammensætningen i tv-programmer, og de danske resultater sammenlignes med de europæiske såvel som de nordiske resultater. Artiklen viser, hvordan mænd dominerer såvelledelsesposter i medieindustrien som indholdet i tv-programmer. Fremfor kun at konkludere, at den skæve kønsrepræsentation er et ligestillingsproblem, stiller artiklen endvidere kritisk spørgsmål ved, hvilken kønsopfattelse der ligger til grund for en undersøgelse som Women and Media Industries in Europe og Who makes the news og påpeger potentielle problemer ved denne type undersøgelser.

    AB - Artiklen redegør for de danske resultater af undersøgelsen Women and Media Industries in Europe under European Institute of Gender Equality (EIGE) fra 2012-13. Undersøgelsen består både af analyser af kønssammensætningen i medieinstitutioner såvel som analyser af kønssammensætningen i tv-programmer, og de danske resultater sammenlignes med de europæiske såvel som de nordiske resultater. Artiklen viser, hvordan mænd dominerer såvelledelsesposter i medieindustrien som indholdet i tv-programmer. Fremfor kun at konkludere, at den skæve kønsrepræsentation er et ligestillingsproblem, stiller artiklen endvidere kritisk spørgsmål ved, hvilken kønsopfattelse der ligger til grund for en undersøgelse som Women and Media Industries in Europe og Who makes the news og påpeger potentielle problemer ved denne type undersøgelser.

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 37

    SP - 5

    EP - 18

    JO - N O R D I C O M - Information

    JF - N O R D I C O M - Information

    SN - 0349-5949

    IS - 2

    ER -