"Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!"

konstruktioner af unge i risiko

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Spørgsmålet om vores normalitetsforståelser er væsentligt at rejse i en antologi som denne, der omhandler unge i udsatte livssituationer – unge der vurderes til at være i fare for at komme til at leve et liv på kanten af samfundet, eller risikerer at havne i en form for udenforskab, som det er blevet beskrevet i det indledende kapitel. Det er centralt at være bevidst om vore forestillinger om, hvordan ’det gode ungdomsliv’ bør se ud, da disse forestillinger er med til at forme, hvilke veje og udviklingsmuligheder vi anser som mulige og relevante i det sociale arbejde med unge i udsatte livssituationer.
Gennem de sidste tre årtier har bl.a. den nyere sociologiske barndomsforskning været med til at fravriste udviklingspsykologien sit monopol på viden og forskning om børn og unge. Ikke desto mindre er socialt arbejde med unge i udsatte livssituationer stadig i høj grad informeret af de udviklingspsykologiske tankefigurer. Dette kapitel vil derfor fokusere på en diskussion af normalitetsforståelserne om ’det gode ungdomsliv’ og hvordan indsigter fra eksempelvis sociologien og nyere barndomsforskning kan bidrage til kritisk eftertænksomhed i denne sammenhæng. Kapitlet rejser på denne baggrund spørgsmålet, om de unges ’anderledeshed’ i virkeligheden kan kalde på andet end blot bekymring. Om deres ’anderledeshed’ i virkeligheden kan rumme særlige ressourcer og kompetencer, som vi i kraft af vores normalitetsforståelse ikke får øje på? Kapitlet diskuterer således disse grundlæggende problemstillinger og går kritisk til de normalitetsforståelser, der præger (også mange ressourceorienterede og anerkendende tilgange til) arbejdet med børn og unge i udsatte livssituationer.
OriginalsprogDansk
TitelUnge, udenforskab og social forandring : nordiske perspektiver
RedaktørerTrine Wulf-Andersen, Reidun Follesø, Terje Olsen
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2016
Sider69-90
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-7118-698-7
StatusUdgivet - 2016
NavnVelfærd, professioner og hverdagsliv under forandring
Nummer1
ISSN2246-3623

Emneord

  • Normalitetsforståelser
  • afvigelse
  • forskelsorienteret tilgang
  • udviklingspsykologi
  • ressourcer

Citer dette

Fjordside, S. (2016). "Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!": konstruktioner af unge i risiko. I T. Wulf-Andersen, R. Follesø, & T. Olsen (red.), Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver (s. 69-90). Frederiksberg: Frydenlund Academic. Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring, Nr. 1
Fjordside, Signe. / "Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!" : konstruktioner af unge i risiko. Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. red. / Trine Wulf-Andersen ; Reidun Follesø ; Terje Olsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. s. 69-90 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).
@inbook{5e858662d5df4217859fc0b28f1a7b7f,
title = "{"}Jeg skulle lige pludselig til at v{\ae}re 'normal'!{"}: konstruktioner af unge i risiko",
abstract = "Sp{\o}rgsm{\aa}let om vores normalitetsforst{\aa}elser er v{\ae}sentligt at rejse i en antologi som denne, der omhandler unge i udsatte livssituationer – unge der vurderes til at v{\ae}re i fare for at komme til at leve et liv p{\aa} kanten af samfundet, eller risikerer at havne i en form for udenforskab, som det er blevet beskrevet i det indledende kapitel. Det er centralt at v{\ae}re bevidst om vore forestillinger om, hvordan ’det gode ungdomsliv’ b{\o}r se ud, da disse forestillinger er med til at forme, hvilke veje og udviklingsmuligheder vi anser som mulige og relevante i det sociale arbejde med unge i udsatte livssituationer.Gennem de sidste tre {\aa}rtier har bl.a. den nyere sociologiske barndomsforskning v{\ae}ret med til at fravriste udviklingspsykologien sit monopol p{\aa} viden og forskning om b{\o}rn og unge. Ikke desto mindre er socialt arbejde med unge i udsatte livssituationer stadig i h{\o}j grad informeret af de udviklingspsykologiske tankefigurer. Dette kapitel vil derfor fokusere p{\aa} en diskussion af normalitetsforst{\aa}elserne om ’det gode ungdomsliv’ og hvordan indsigter fra eksempelvis sociologien og nyere barndomsforskning kan bidrage til kritisk eftert{\ae}nksomhed i denne sammenh{\ae}ng. Kapitlet rejser p{\aa} denne baggrund sp{\o}rgsm{\aa}let, om de unges ’anderledeshed’ i virkeligheden kan kalde p{\aa} andet end blot bekymring. Om deres ’anderledeshed’ i virkeligheden kan rumme s{\ae}rlige ressourcer og kompetencer, som vi i kraft af vores normalitetsforst{\aa}else ikke f{\aa}r {\o}je p{\aa}? Kapitlet diskuterer s{\aa}ledes disse grundl{\ae}ggende problemstillinger og g{\aa}r kritisk til de normalitetsforst{\aa}elser, der pr{\ae}ger (ogs{\aa} mange ressourceorienterede og anerkendende tilgange til) arbejdet med b{\o}rn og unge i udsatte livssituationer.",
keywords = "Normalitetsforst{\aa}elser, afvigelse, forskelsorienteret tilgang , udviklingspsykologi, ressourcer",
author = "Signe Fjordside",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-698-7",
pages = "69--90",
editor = "Trine Wulf-Andersen and Reidun Folles{\o} and Terje Olsen",
booktitle = "Unge, udenforskab og social forandring",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Fjordside, S 2016, "Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!": konstruktioner af unge i risiko. i T Wulf-Andersen, R Follesø & T Olsen (red), Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Frydenlund Academic, Frederiksberg, Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring, nr. 1, s. 69-90.

"Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!" : konstruktioner af unge i risiko. / Fjordside, Signe.

Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. red. / Trine Wulf-Andersen; Reidun Follesø; Terje Olsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. s. 69-90 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - "Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!"

T2 - konstruktioner af unge i risiko

AU - Fjordside, Signe

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Spørgsmålet om vores normalitetsforståelser er væsentligt at rejse i en antologi som denne, der omhandler unge i udsatte livssituationer – unge der vurderes til at være i fare for at komme til at leve et liv på kanten af samfundet, eller risikerer at havne i en form for udenforskab, som det er blevet beskrevet i det indledende kapitel. Det er centralt at være bevidst om vore forestillinger om, hvordan ’det gode ungdomsliv’ bør se ud, da disse forestillinger er med til at forme, hvilke veje og udviklingsmuligheder vi anser som mulige og relevante i det sociale arbejde med unge i udsatte livssituationer.Gennem de sidste tre årtier har bl.a. den nyere sociologiske barndomsforskning været med til at fravriste udviklingspsykologien sit monopol på viden og forskning om børn og unge. Ikke desto mindre er socialt arbejde med unge i udsatte livssituationer stadig i høj grad informeret af de udviklingspsykologiske tankefigurer. Dette kapitel vil derfor fokusere på en diskussion af normalitetsforståelserne om ’det gode ungdomsliv’ og hvordan indsigter fra eksempelvis sociologien og nyere barndomsforskning kan bidrage til kritisk eftertænksomhed i denne sammenhæng. Kapitlet rejser på denne baggrund spørgsmålet, om de unges ’anderledeshed’ i virkeligheden kan kalde på andet end blot bekymring. Om deres ’anderledeshed’ i virkeligheden kan rumme særlige ressourcer og kompetencer, som vi i kraft af vores normalitetsforståelse ikke får øje på? Kapitlet diskuterer således disse grundlæggende problemstillinger og går kritisk til de normalitetsforståelser, der præger (også mange ressourceorienterede og anerkendende tilgange til) arbejdet med børn og unge i udsatte livssituationer.

AB - Spørgsmålet om vores normalitetsforståelser er væsentligt at rejse i en antologi som denne, der omhandler unge i udsatte livssituationer – unge der vurderes til at være i fare for at komme til at leve et liv på kanten af samfundet, eller risikerer at havne i en form for udenforskab, som det er blevet beskrevet i det indledende kapitel. Det er centralt at være bevidst om vore forestillinger om, hvordan ’det gode ungdomsliv’ bør se ud, da disse forestillinger er med til at forme, hvilke veje og udviklingsmuligheder vi anser som mulige og relevante i det sociale arbejde med unge i udsatte livssituationer.Gennem de sidste tre årtier har bl.a. den nyere sociologiske barndomsforskning været med til at fravriste udviklingspsykologien sit monopol på viden og forskning om børn og unge. Ikke desto mindre er socialt arbejde med unge i udsatte livssituationer stadig i høj grad informeret af de udviklingspsykologiske tankefigurer. Dette kapitel vil derfor fokusere på en diskussion af normalitetsforståelserne om ’det gode ungdomsliv’ og hvordan indsigter fra eksempelvis sociologien og nyere barndomsforskning kan bidrage til kritisk eftertænksomhed i denne sammenhæng. Kapitlet rejser på denne baggrund spørgsmålet, om de unges ’anderledeshed’ i virkeligheden kan kalde på andet end blot bekymring. Om deres ’anderledeshed’ i virkeligheden kan rumme særlige ressourcer og kompetencer, som vi i kraft af vores normalitetsforståelse ikke får øje på? Kapitlet diskuterer således disse grundlæggende problemstillinger og går kritisk til de normalitetsforståelser, der præger (også mange ressourceorienterede og anerkendende tilgange til) arbejdet med børn og unge i udsatte livssituationer.

KW - Normalitetsforståelser

KW - afvigelse

KW - forskelsorienteret tilgang

KW - udviklingspsykologi

KW - ressourcer

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7118-698-7

SP - 69

EP - 90

BT - Unge, udenforskab og social forandring

A2 - Wulf-Andersen, Trine

A2 - Follesø, Reidun

A2 - Olsen, Terje

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Fjordside S. "Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!": konstruktioner af unge i risiko. I Wulf-Andersen T, Follesø R, Olsen T, red., Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2016. s. 69-90. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).