Islamisk mode og stilmæssige strategier

Connie Carøe Christiansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og beklædning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i København, så vel som i mange andre europæiske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan løseligt kaldes islamisk mode, dvs. en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik. Jeg vil diskutere tøjstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forstår sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opmærksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medierer. Jeg vil argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders påklædning i en dansk kontekst har sammenhæng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder,er det en højst politiseret debat.
OriginalsprogDansk
TitelIslam og muslimer i Danmark : Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001
RedaktørerMarianne Holm Pedersen, Mikkel Rytter
Antal sider25
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagMuseum Tusculanum
Publikationsdato9 sep. 2011
Sider219 - 243
ISBN (Trykt)978-87-635-3695-0
StatusUdgivet - 9 sep. 2011
NavnMigration & Integration
ISSN1902-7095

Emneord

  • stilmæssige strategier
  • muslimske kvinder i det offentlige rum
  • mikropolitik
  • the power of presence

Citer dette

Christiansen, C. C. (2011). Islamisk mode og stilmæssige strategier. I M. H. Pedersen, & M. Rytter (red.), Islam og muslimer i Danmark: Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001 (s. 219 - 243). København: Museum Tusculanum. Migration & Integration
Christiansen, Connie Carøe. / Islamisk mode og stilmæssige strategier. Islam og muslimer i Danmark: Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001. red. / Marianne Holm Pedersen ; Mikkel Rytter. København : Museum Tusculanum, 2011. s. 219 - 243 (Migration & Integration).
@inbook{f22fae40e33011dea218000ea68e967b,
title = "Islamisk mode og stilm{\ae}ssige strategier",
abstract = "Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og bekl{\ae}dning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i K{\o}benhavn, s{\aa} vel som i mange andre europ{\ae}iske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan l{\o}seligt kaldes islamisk mode, dvs. en t{\o}jstil, hvormed forbrugeren s{\o}ger at tage sig attraktiv ud og samtidig l{\ae}gge sin stil i forl{\ae}ngelse af en islamisk moralkodeks eller {\ae}stetik. Jeg vil diskutere t{\o}jstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forst{\aa}r sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opm{\ae}rksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medierer. Jeg vil argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders p{\aa}kl{\ae}dning i en dansk kontekst har sammenh{\ae}ng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder,er det en h{\o}jst politiseret debat.",
keywords = "stilm{\ae}ssige strategier, muslimske kvinder i det offentlige rum, mikropolitik, the power of presence, sartorial strategies, micro-politics, the power of presence, muslim women in the european public",
author = "Christiansen, {Connie Car{\o}e}",
year = "2011",
month = "9",
day = "9",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-635-3695-0",
pages = "219 -- 243",
editor = "Pedersen, {Marianne Holm} and Mikkel Rytter",
booktitle = "Islam og muslimer i Danmark",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

Christiansen, CC 2011, Islamisk mode og stilmæssige strategier. i MH Pedersen & M Rytter (red), Islam og muslimer i Danmark: Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001. Museum Tusculanum, København, Migration & Integration, s. 219 - 243.

Islamisk mode og stilmæssige strategier. / Christiansen, Connie Carøe.

Islam og muslimer i Danmark: Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001. red. / Marianne Holm Pedersen; Mikkel Rytter. København : Museum Tusculanum, 2011. s. 219 - 243 (Migration & Integration).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Islamisk mode og stilmæssige strategier

AU - Christiansen, Connie Carøe

PY - 2011/9/9

Y1 - 2011/9/9

N2 - Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og beklædning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i København, så vel som i mange andre europæiske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan løseligt kaldes islamisk mode, dvs. en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik. Jeg vil diskutere tøjstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forstår sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opmærksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medierer. Jeg vil argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders påklædning i en dansk kontekst har sammenhæng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder,er det en højst politiseret debat.

AB - Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og beklædning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i København, så vel som i mange andre europæiske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan løseligt kaldes islamisk mode, dvs. en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik. Jeg vil diskutere tøjstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forstår sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opmærksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medierer. Jeg vil argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders påklædning i en dansk kontekst har sammenhæng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder,er det en højst politiseret debat.

KW - stilmæssige strategier

KW - muslimske kvinder i det offentlige rum

KW - mikropolitik

KW - the power of presence

KW - sartorial strategies

KW - micro-politics, the power of presence

KW - muslim women in the european public

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-635-3695-0

SP - 219

EP - 243

BT - Islam og muslimer i Danmark

A2 - Pedersen, Marianne Holm

A2 - Rytter, Mikkel

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

Christiansen CC. Islamisk mode og stilmæssige strategier. I Pedersen MH, Rytter M, red., Islam og muslimer i Danmark: Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001. København: Museum Tusculanum. 2011. s. 219 - 243. (Migration & Integration).