Islamisk mode og stilmæssige strategier

Connie Carøe Christiansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og beklædning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i København, så vel som i mange andre europæiske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan løseligt kaldes islamisk mode, dvs. en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik. Jeg vil diskutere tøjstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forstår sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opmærksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medierer. Jeg vil argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders påklædning i en dansk kontekst har sammenhæng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder,er det en højst politiseret debat.
OriginalsprogDansk
TitelIslam og muslimer i Danmark : Religion, identitet og sikkerhed efter 11.september 2001
RedaktørerMarianne Holm Pedersen, Mikkel Rytter
Antal sider25
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagMuseum Tusculanum
Publikationsdato9 sep. 2011
Sider219 - 243
ISBN (Trykt)978-87-635-3695-0
StatusUdgivet - 9 sep. 2011
NavnMigration & Integration
ISSN1902-7095

Emneord

  • stilmæssige strategier
  • muslimske kvinder i det offentlige rum
  • mikropolitik
  • the power of presence

Citer dette