Islamic fashion, media debates and styles of interaction: sartorial strategies on the Copenhagen scene

Bidragets oversatte titel: Islamisk mode, mediedebatter og interaktionstil: stilmæssige strategier på den københavnske scene

Connie Carøe Christiansen

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Abstract

Aktuelt kan en stigende diversitet I den stil og beklædning, som appellerer til troende og modebevidste muslimske kvinder observeres i København, så vel som i mange andre europæiske storbyer Moors & Tarlo 2007, Maijala et al 2004). Denne stil kan løseligt kaldes islamisk mode, dvs. en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik. Uanset om konteksten er Europa, Afrika eller Mellemøsten, er der stærke uenigheder om, hvad der er passende beklædning for en muslimsk kvinde. Disse uenigheder angår for eksempel den udstrækning hvormed tøjet dækker kroppen, hvormed det afslører kroppens former og hvormed det tiltrækker opmærksomhed. Denne situation rejser spørgsmålet om, hvad en islamisk tøjstil kommunikerer. Supplerer, modsiger eller forstyrrer denne form for kommunikation de verbale udvekslinger? Med andre ord, gør islamisk mode en forskel for repræsentationen af muslimer I en europæisk kontekst? Her vil jeg argumentere for at uenighederne om muslimske kvinders påklædning i en dansk kontekst har sammenhæng med de strategier, som muslimske kvinder anvender i deres relationer overfor den ikke-muslimske majoritetsbefolkning. Som andre steder i Europa, eksisterer der i Danmark parallelt med debatten blandt muslimer en mediedebat om Islam og igen som andre steder er det en højst politiseret debat. Siden 1990'erne har muslimske kvinders hovedtørklæde - eller hijab, som kvinderne selv kalder den - tilbagevendende været emne for medie-debatter, men hijab'ens karakteristika som forbrugsvare har undsluppet disse debatter.

 I løbet af det seneste årti er der i stigende grad sket et sammenfald mellem de to nævnte debatter, dvs. deltagere af muslimsk og ofte ikke-dansk eller ikke-sådan-lige-at-definere etnicitet tager del i mediedebatterne. De blogger på Internettet, skriver klummer i aviser og deltager i paneldebatter - for at forsvare hijab'en, men kommenterer også andre emner. Situationen inviterer til at spørge, hvad der kommunikeres med en påklædning i islamisk stil? Gør islamisk mode en forskel for repræsentationen af muslimer i en europæisk kontekst?

 

 

Bidragets oversatte titelIslamisk mode, mediedebatter og interaktionstil: stilmæssige strategier på den københavnske scene
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato2009
Antal sider6
StatusUdgivet - 2009
BegivenhedAHRC Diasporas, Migration and Identities Programme / CRONEM Conference 2009Diasporas, Migration and Identities: Crossing Boundaries, New Directions - Guildford, Storbritannien
Varighed: 11 jun. 200912 jun. 2009

Konference

KonferenceAHRC Diasporas, Migration and Identities Programme / CRONEM Conference 2009Diasporas, Migration and Identities: Crossing Boundaries, New Directions
LandStorbritannien
ByGuildford
Periode11/06/200912/06/2009

Emneord

  • muslimske kvinder
  • mediedeltagelse
  • micro-politik

Citer dette

Christiansen, C. C. (2009). Islamic fashion, media debates and styles of interaction: sartorial strategies on the Copenhagen scene. Afhandling præsenteret på AHRC Diasporas, Migration and Identities Programme / CRONEM Conference 2009Diasporas, Migration and Identities: Crossing Boundaries, New Directions, Guildford, Storbritannien. http://www.surrey.ac.uk/Arts/CRONEM/CRONEM-papers09/Christiansen.pdf