Introduktion til socialkonstruktionisme

Videnskabsteori og praksis

Nanna Koch Hansen, Gerd Christensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

Socialkonstruktionisme er en tilgang, der er baseret på den grundlæggende idé, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forstås friholdt af den sociale kontekst, hvori det indgår. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nytænke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv.
Som psykologisk tilgang har socialkonstruktionisme væsentlig betydning inden for det pædagogiske område, idet pædagogikken anvender psykologien som hjælpedisciplin til at forstå fænomener som blandt andet læring og udvikling. Således har socialkonstruktionisme gennem de senere år haft betydning for eksempelvis forståelsen af elevpositioner og muligheder for læring, af skole-hjem-samarbejdet og af mobning. Derudover opfordrer socialkonstruktionismen os til at ændre fokus i de måder, hvorpå vi forstår den pædagogiske praksis såvel som de individer, der indgår heri.
Bogen giver en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afsæt, der i sig selv udgør selve grundlaget for at forstå, hvordan man kan anlægge en empirisk undersøgelse med afsæt i den pågældende tilgangs særlige potentialer og udfordringer. Med dette udgangspunkt gennemgås blandt andet den måde, hvorpå den socialkonstruktionistiske tilgang anskuer forholdet mellem individ og omverden, og måden, hvorpå man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Derudover rummer bogen en række eksempler på forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt, heriblandt forskning inden for køn, etnicitet, positiv psykologi, anerkendende pædagogik og mobning. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at se verden på nye måder.
OriginalsprogDansk
ForlagDafolo Forlag A/S
Antal sider112
ISBN (Trykt)978-87-7160-100-8
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa
NavnUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Citer dette

Hansen, N. K., & Christensen, G. (2015). Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring
Hansen, Nanna Koch ; Christensen, Gerd. / Introduktion til socialkonstruktionisme : Videnskabsteori og praksis. Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 s. (Undervisning og læring).
@book{dbce949997ad4050bbb10fb59719eb98,
title = "Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis",
abstract = "Socialkonstruktionisme er en tilgang, der er baseret p{\aa} den grundl{\ae}ggende id{\'e}, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forst{\aa}s friholdt af den sociale kontekst, hvori det indg{\aa}r. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nyt{\ae}nke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv. Som psykologisk tilgang har socialkonstruktionisme v{\ae}sentlig betydning inden for det p{\ae}dagogiske omr{\aa}de, idet p{\ae}dagogikken anvender psykologien som hj{\ae}lpedisciplin til at forst{\aa} f{\ae}nomener som blandt andet l{\ae}ring og udvikling. S{\aa}ledes har socialkonstruktionisme gennem de senere {\aa}r haft betydning for eksempelvis forst{\aa}elsen af elevpositioner og muligheder for l{\ae}ring, af skole-hjem-samarbejdet og af mobning. Derudover opfordrer socialkonstruktionismen os til at {\ae}ndre fokus i de m{\aa}der, hvorp{\aa} vi forst{\aa}r den p{\ae}dagogiske praksis s{\aa}vel som de individer, der indg{\aa}r heri. Bogen giver en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afs{\ae}t, der i sig selv udg{\o}r selve grundlaget for at forst{\aa}, hvordan man kan anl{\ae}gge en empirisk unders{\o}gelse med afs{\ae}t i den p{\aa}g{\ae}ldende tilgangs s{\ae}rlige potentialer og udfordringer. Med dette udgangspunkt gennemg{\aa}s blandt andet den m{\aa}de, hvorp{\aa} den socialkonstruktionistiske tilgang anskuer forholdet mellem individ og omverden, og m{\aa}den, hvorp{\aa} man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Derudover rummer bogen en r{\ae}kke eksempler p{\aa} forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt, heriblandt forskning inden for k{\o}n, etnicitet, positiv psykologi, anerkendende p{\ae}dagogik og mobning. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at se verden p{\aa} nye m{\aa}der.",
author = "Hansen, {Nanna Koch} and Gerd Christensen",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-100-8",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",

}

Hansen, NK & Christensen, G 2015, Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. Undervisning og læring, Dafolo Forlag A/S.

Introduktion til socialkonstruktionisme : Videnskabsteori og praksis. / Hansen, Nanna Koch; Christensen, Gerd.

Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 s. (Undervisning og læring).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Introduktion til socialkonstruktionisme

T2 - Videnskabsteori og praksis

AU - Hansen, Nanna Koch

AU - Christensen, Gerd

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Socialkonstruktionisme er en tilgang, der er baseret på den grundlæggende idé, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forstås friholdt af den sociale kontekst, hvori det indgår. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nytænke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv. Som psykologisk tilgang har socialkonstruktionisme væsentlig betydning inden for det pædagogiske område, idet pædagogikken anvender psykologien som hjælpedisciplin til at forstå fænomener som blandt andet læring og udvikling. Således har socialkonstruktionisme gennem de senere år haft betydning for eksempelvis forståelsen af elevpositioner og muligheder for læring, af skole-hjem-samarbejdet og af mobning. Derudover opfordrer socialkonstruktionismen os til at ændre fokus i de måder, hvorpå vi forstår den pædagogiske praksis såvel som de individer, der indgår heri. Bogen giver en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afsæt, der i sig selv udgør selve grundlaget for at forstå, hvordan man kan anlægge en empirisk undersøgelse med afsæt i den pågældende tilgangs særlige potentialer og udfordringer. Med dette udgangspunkt gennemgås blandt andet den måde, hvorpå den socialkonstruktionistiske tilgang anskuer forholdet mellem individ og omverden, og måden, hvorpå man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Derudover rummer bogen en række eksempler på forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt, heriblandt forskning inden for køn, etnicitet, positiv psykologi, anerkendende pædagogik og mobning. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at se verden på nye måder.

AB - Socialkonstruktionisme er en tilgang, der er baseret på den grundlæggende idé, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forstås friholdt af den sociale kontekst, hvori det indgår. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nytænke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv. Som psykologisk tilgang har socialkonstruktionisme væsentlig betydning inden for det pædagogiske område, idet pædagogikken anvender psykologien som hjælpedisciplin til at forstå fænomener som blandt andet læring og udvikling. Således har socialkonstruktionisme gennem de senere år haft betydning for eksempelvis forståelsen af elevpositioner og muligheder for læring, af skole-hjem-samarbejdet og af mobning. Derudover opfordrer socialkonstruktionismen os til at ændre fokus i de måder, hvorpå vi forstår den pædagogiske praksis såvel som de individer, der indgår heri. Bogen giver en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afsæt, der i sig selv udgør selve grundlaget for at forstå, hvordan man kan anlægge en empirisk undersøgelse med afsæt i den pågældende tilgangs særlige potentialer og udfordringer. Med dette udgangspunkt gennemgås blandt andet den måde, hvorpå den socialkonstruktionistiske tilgang anskuer forholdet mellem individ og omverden, og måden, hvorpå man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Derudover rummer bogen en række eksempler på forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt, heriblandt forskning inden for køn, etnicitet, positiv psykologi, anerkendende pædagogik og mobning. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at se verden på nye måder.

M3 - Bog

SN - 978-87-7160-100-8

BT - Introduktion til socialkonstruktionisme

PB - Dafolo Forlag A/S

ER -

Hansen NK, Christensen G. Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 s. (Undervisning og læring).