Introduktion til ny dansk museologi

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Museerne rummer både oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner besøgende hvert år. Tidligere har det været vigtigt at se på, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere på hvorfor.Ny dansk museologi undersøger museet som idé og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetværk, præsenterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er således af både historisk, strukturel, æstetisk og kommunikationsteoretisk karakter.Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation på Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.
    OriginalsprogDansk
    TitelNy dansk museologi
    RedaktørerBruno Ingemann, Ane Hejlskov Larsen
    Antal sider4
    Udgivelses stedÅrhus
    ForlagAarhus Universitetsforlag
    Publikationsdato2005
    Sider9-12
    ISBN (Trykt)87-7934-233-7
    StatusUdgivet - 2005

    Citer dette

    Ingemann, B. (2005). Introduktion til ny dansk museologi. I B. Ingemann, & A. H. Larsen (red.), Ny dansk museologi (s. 9-12). Århus: Aarhus Universitetsforlag.
    Ingemann, Bruno. / Introduktion til ny dansk museologi. Ny dansk museologi. red. / Bruno Ingemann ; Ane Hejlskov Larsen. Århus : Aarhus Universitetsforlag, 2005. s. 9-12
    @inbook{9ed0f5c052be11dba4bc000ea68e967b,
    title = "Introduktion til ny dansk museologi",
    abstract = "Museerne rummer b{\aa}de oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner bes{\o}gende hvert {\aa}r. Tidligere har det v{\ae}ret vigtigt at se p{\aa}, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere p{\aa} hvorfor.Ny dansk museologi unders{\o}ger museet som id{\'e} og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetv{\ae}rk, pr{\ae}senterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er s{\aa}ledes af b{\aa}de historisk, strukturel, {\ae}stetisk og kommunikationsteoretisk karakter.Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation p{\aa} Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.",
    author = "Bruno Ingemann",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7934-233-7",
    pages = "9--12",
    editor = "Bruno Ingemann and Larsen, {Ane Hejlskov}",
    booktitle = "Ny dansk museologi",
    publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

    }

    Ingemann, B 2005, Introduktion til ny dansk museologi. i B Ingemann & AH Larsen (red), Ny dansk museologi. Aarhus Universitetsforlag, Århus, s. 9-12.

    Introduktion til ny dansk museologi. / Ingemann, Bruno.

    Ny dansk museologi. red. / Bruno Ingemann; Ane Hejlskov Larsen. Århus : Aarhus Universitetsforlag, 2005. s. 9-12.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Introduktion til ny dansk museologi

    AU - Ingemann, Bruno

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Museerne rummer både oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner besøgende hvert år. Tidligere har det været vigtigt at se på, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere på hvorfor.Ny dansk museologi undersøger museet som idé og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetværk, præsenterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er således af både historisk, strukturel, æstetisk og kommunikationsteoretisk karakter.Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation på Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.

    AB - Museerne rummer både oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner besøgende hvert år. Tidligere har det været vigtigt at se på, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere på hvorfor.Ny dansk museologi undersøger museet som idé og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetværk, præsenterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er således af både historisk, strukturel, æstetisk og kommunikationsteoretisk karakter.Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation på Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7934-233-7

    SP - 9

    EP - 12

    BT - Ny dansk museologi

    A2 - Ingemann, Bruno

    A2 - Larsen, Ane Hejlskov

    PB - Aarhus Universitetsforlag

    CY - Århus

    ER -

    Ingemann B. Introduktion til ny dansk museologi. I Ingemann B, Larsen AH, red., Ny dansk museologi. Århus: Aarhus Universitetsforlag. 2005. s. 9-12