Abstract
Museerne rummer både oplevelse og kulturarv. Det erfarer mere end 10 millioner besøgende hvert år. Tidligere har det været vigtigt at se på, hvordan man skulle drive museerne – men det bliver stadig mere interessant at fokusere på hvorfor.Ny dansk museologi undersøger museet som idé og medie, analyserer det ideologiske grundlag for museet og betragter kritisk beskuerpositioner og formidlingsstrategier i samlinger og udstillinger.15 forskere, der alle er tilknyttet Dansk Museologisk Forskernetværk, præsenterer i bogen et bredt spektrum af teorier og metoder. Antologiens detaljerede analyser af danske samlinger og udstillinger er således af både historisk, strukturel, æstetisk og kommunikationsteoretisk karakter.Bruno Ingemann er leder af Center for Visuel Kommunikation på Roskilde Universitetscenter, og Ane Hejlskov Larsen er leder af Center for Museologi ved Aarhus Universitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ny dansk museologi |
Redaktører | Bruno Ingemann, Ane Hejlskov Larsen |
Antal sider | 4 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2005 |
Sider | 9-12 |
ISBN (Trykt) | 87-7934-233-7 |
Status | Udgivet - 2005 |