Interaktive miljøer

Design og oplevelse af digital mediering i fysiske rum

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i de tværfaglige forskningsområder human-computer interaction (HCI) og interaktionsdesign sætter kapitlet fokus på design og oplevelse af teknologisk mediering i interaktive miljøer. Kapitlet bygger på eksisterende terminologi indenfor HCI / interaktionsdesign og kobler dette til teknologifilosofiske forståelser af menneske-teknologi samspil. Kapitlet trækker på to teknologifilosofiske traditioner, som begge fremhæver mediering som en helt central proces i forhold til at forstå menneske-teknologi forholdet. Postfænomologien og aktør-netværksteori er både ret forskellige og ret ens. De er enige om at menneske-teknologi relationen er kompleks og dynamisk, at teknologier ikke er neutrale og at mennesker både bruger teknologi og selv formes af teknologi. Dette gælder også informations- og kommunikationsteknologier og har et vist overlap med den medie-økologiske tradition indenfor kommunikations- og mediestudier.

Kapitlet bidrager med en forståelse af, hvordan oplevelser konstitueres i digitalt medierede rum, og inddrager en række forskellige eksempler på interaktive miljøer. Eksemplerne danner grundlag for en typologisering af forskellige digitalt/fysisk blandingsformer. Mixed og cross reality former som augmented reality og virtual reality vil indgå på linie med interaktionsdesigns som museumsinstallationer, ubemandede betjenings-installationer i supermarkeder, digitalt aflåste offentlige toiletter og andre typer af digital medierede rum. Eksemplernes funktion i forhold til det overordnede argument er at understøtte en præsentation og diskussion af teoretiske begreber. Metodisk er beskrivelserne af de interaktive miljøer genereret på baggrund af egne oplevelser og udviklet med auto-etnografien som metode.
OriginalsprogDansk
TitelMedieret hverdagsliv (arbejdstitel)
StatusUnder udarbejdelse - 2019

Citer dette

Svabo, C. (2019). Interaktive miljøer: Design og oplevelse af digital mediering i fysiske rum. Manuskript under forberedelse. I Medieret hverdagsliv (arbejdstitel)
@inbook{14f00760656b497ebc9a35a02605ede4,
title = "Interaktive milj{\o}er: Design og oplevelse af digital mediering i fysiske rum",
abstract = "Med udgangspunkt i de tv{\ae}rfaglige forskningsomr{\aa}der human-computer interaction (HCI) og interaktionsdesign s{\ae}tter kapitlet fokus p{\aa} design og oplevelse af teknologisk mediering i interaktive milj{\o}er. Kapitlet bygger p{\aa} eksisterende terminologi indenfor HCI / interaktionsdesign og kobler dette til teknologifilosofiske forst{\aa}elser af menneske-teknologi samspil. Kapitlet tr{\ae}kker p{\aa} to teknologifilosofiske traditioner, som begge fremh{\ae}ver mediering som en helt central proces i forhold til at forst{\aa} menneske-teknologi forholdet. Postf{\ae}nomologien og akt{\o}r-netv{\ae}rksteori er b{\aa}de ret forskellige og ret ens. De er enige om at menneske-teknologi relationen er kompleks og dynamisk, at teknologier ikke er neutrale og at mennesker b{\aa}de bruger teknologi og selv formes af teknologi. Dette g{\ae}lder ogs{\aa} informations- og kommunikationsteknologier og har et vist overlap med den medie-{\o}kologiske tradition indenfor kommunikations- og mediestudier. Kapitlet bidrager med en forst{\aa}else af, hvordan oplevelser konstitueres i digitalt medierede rum, og inddrager en r{\ae}kke forskellige eksempler p{\aa} interaktive milj{\o}er. Eksemplerne danner grundlag for en typologisering af forskellige digitalt/fysisk blandingsformer. Mixed og cross reality former som augmented reality og virtual reality vil indg{\aa} p{\aa} linie med interaktionsdesigns som museumsinstallationer, ubemandede betjenings-installationer i supermarkeder, digitalt afl{\aa}ste offentlige toiletter og andre typer af digital medierede rum. Eksemplernes funktion i forhold til det overordnede argument er at underst{\o}tte en pr{\ae}sentation og diskussion af teoretiske begreber. Metodisk er beskrivelserne af de interaktive milj{\o}er genereret p{\aa} baggrund af egne oplevelser og udviklet med auto-etnografien som metode.",
author = "Connie Svabo",
year = "2019",
language = "Dansk",
booktitle = "Medieret hverdagsliv (arbejdstitel)",

}

Interaktive miljøer : Design og oplevelse af digital mediering i fysiske rum. / Svabo, Connie.

Medieret hverdagsliv (arbejdstitel). 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Interaktive miljøer

T2 - Design og oplevelse af digital mediering i fysiske rum

AU - Svabo, Connie

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Med udgangspunkt i de tværfaglige forskningsområder human-computer interaction (HCI) og interaktionsdesign sætter kapitlet fokus på design og oplevelse af teknologisk mediering i interaktive miljøer. Kapitlet bygger på eksisterende terminologi indenfor HCI / interaktionsdesign og kobler dette til teknologifilosofiske forståelser af menneske-teknologi samspil. Kapitlet trækker på to teknologifilosofiske traditioner, som begge fremhæver mediering som en helt central proces i forhold til at forstå menneske-teknologi forholdet. Postfænomologien og aktør-netværksteori er både ret forskellige og ret ens. De er enige om at menneske-teknologi relationen er kompleks og dynamisk, at teknologier ikke er neutrale og at mennesker både bruger teknologi og selv formes af teknologi. Dette gælder også informations- og kommunikationsteknologier og har et vist overlap med den medie-økologiske tradition indenfor kommunikations- og mediestudier. Kapitlet bidrager med en forståelse af, hvordan oplevelser konstitueres i digitalt medierede rum, og inddrager en række forskellige eksempler på interaktive miljøer. Eksemplerne danner grundlag for en typologisering af forskellige digitalt/fysisk blandingsformer. Mixed og cross reality former som augmented reality og virtual reality vil indgå på linie med interaktionsdesigns som museumsinstallationer, ubemandede betjenings-installationer i supermarkeder, digitalt aflåste offentlige toiletter og andre typer af digital medierede rum. Eksemplernes funktion i forhold til det overordnede argument er at understøtte en præsentation og diskussion af teoretiske begreber. Metodisk er beskrivelserne af de interaktive miljøer genereret på baggrund af egne oplevelser og udviklet med auto-etnografien som metode.

AB - Med udgangspunkt i de tværfaglige forskningsområder human-computer interaction (HCI) og interaktionsdesign sætter kapitlet fokus på design og oplevelse af teknologisk mediering i interaktive miljøer. Kapitlet bygger på eksisterende terminologi indenfor HCI / interaktionsdesign og kobler dette til teknologifilosofiske forståelser af menneske-teknologi samspil. Kapitlet trækker på to teknologifilosofiske traditioner, som begge fremhæver mediering som en helt central proces i forhold til at forstå menneske-teknologi forholdet. Postfænomologien og aktør-netværksteori er både ret forskellige og ret ens. De er enige om at menneske-teknologi relationen er kompleks og dynamisk, at teknologier ikke er neutrale og at mennesker både bruger teknologi og selv formes af teknologi. Dette gælder også informations- og kommunikationsteknologier og har et vist overlap med den medie-økologiske tradition indenfor kommunikations- og mediestudier. Kapitlet bidrager med en forståelse af, hvordan oplevelser konstitueres i digitalt medierede rum, og inddrager en række forskellige eksempler på interaktive miljøer. Eksemplerne danner grundlag for en typologisering af forskellige digitalt/fysisk blandingsformer. Mixed og cross reality former som augmented reality og virtual reality vil indgå på linie med interaktionsdesigns som museumsinstallationer, ubemandede betjenings-installationer i supermarkeder, digitalt aflåste offentlige toiletter og andre typer af digital medierede rum. Eksemplernes funktion i forhold til det overordnede argument er at understøtte en præsentation og diskussion af teoretiske begreber. Metodisk er beskrivelserne af de interaktive miljøer genereret på baggrund af egne oplevelser og udviklet med auto-etnografien som metode.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Medieret hverdagsliv (arbejdstitel)

ER -