Interaktive grupperum: Kreativitet og kompleksitet i projektstudier

Rapport fra et pilotprojekt i RUCs eksperimentelle forskningslaboratorium "Experience Lab RUC" 2014-2016

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

Resumé

Resumé
Pilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- fælles fokus, visualisering, overblik, bevægelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.

I løbet af pilotprojektet er der designet en prototype på et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om idéerne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende på fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved idéerne og prototypen er: Fælles overblik og fokus, visualisering af sammenhænge og viden, varierede samarbejdsformer, øget kreativitet og motivation og imødekommelse af behovet for sammenhæng og progression i projektstudier; styrkerne tænkes muliggjort ved hjælp af en digitale arkitektur, der projicerer på et selvvalgt antal digitale vægflader, der kan foldes sammen, lægges på en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye klæder”-spørgsmålet: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?

•Vi anbefaler, at pilotforsøgets resultater efterprøves og videreudvikles i et grupperum på universitetet, så prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilkår.
OriginalsprogDansk
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider18
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • interaktive medier

Citer dette

@book{543d8b2c8b0642898a4e07c8c2ea3930,
title = "Interaktive grupperum: Kreativitet og kompleksitet i projektstudier: Rapport fra et pilotprojekt i RUCs eksperimentelle forskningslaboratorium {"}Experience Lab RUC{"} 2014-2016",
abstract = "Resum{\'e}Pilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- f{\ae}lles fokus, visualisering, overblik, bev{\ae}gelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.I l{\o}bet af pilotprojektet er der designet en prototype p{\aa} et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om id{\'e}erne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende p{\aa} fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved id{\'e}erne og prototypen er: F{\ae}lles overblik og fokus, visualisering af sammenh{\ae}nge og viden, varierede samarbejdsformer, {\o}get kreativitet og motivation og im{\o}dekommelse af behovet for sammenh{\ae}ng og progression i projektstudier; styrkerne t{\ae}nkes muliggjort ved hj{\ae}lp af en digitale arkitektur, der projicerer p{\aa} et selvvalgt antal digitale v{\ae}gflader, der kan foldes sammen, l{\ae}gges p{\aa} en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye kl{\ae}der”-sp{\o}rgsm{\aa}let: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?•Vi anbefaler, at pilotfors{\o}gets resultater efterpr{\o}ves og videreudvikles i et grupperum p{\aa} universitetet, s{\aa} prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilk{\aa}r.",
keywords = "interaktive medier",
author = "Jensen, {Sisse Siggaard} and Steffen Thorlund and G{\"u}rsimsek, {Remzi Ates}",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

TY - RPRT

T1 - Interaktive grupperum: Kreativitet og kompleksitet i projektstudier

T2 - Rapport fra et pilotprojekt i RUCs eksperimentelle forskningslaboratorium "Experience Lab RUC" 2014-2016

AU - Jensen, Sisse Siggaard

AU - Thorlund, Steffen

AU - Gürsimsek, Remzi Ates

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - ResuméPilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- fælles fokus, visualisering, overblik, bevægelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.I løbet af pilotprojektet er der designet en prototype på et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om idéerne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende på fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved idéerne og prototypen er: Fælles overblik og fokus, visualisering af sammenhænge og viden, varierede samarbejdsformer, øget kreativitet og motivation og imødekommelse af behovet for sammenhæng og progression i projektstudier; styrkerne tænkes muliggjort ved hjælp af en digitale arkitektur, der projicerer på et selvvalgt antal digitale vægflader, der kan foldes sammen, lægges på en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye klæder”-spørgsmålet: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?•Vi anbefaler, at pilotforsøgets resultater efterprøves og videreudvikles i et grupperum på universitetet, så prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilkår.

AB - ResuméPilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- fælles fokus, visualisering, overblik, bevægelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.I løbet af pilotprojektet er der designet en prototype på et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om idéerne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende på fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved idéerne og prototypen er: Fælles overblik og fokus, visualisering af sammenhænge og viden, varierede samarbejdsformer, øget kreativitet og motivation og imødekommelse af behovet for sammenhæng og progression i projektstudier; styrkerne tænkes muliggjort ved hjælp af en digitale arkitektur, der projicerer på et selvvalgt antal digitale vægflader, der kan foldes sammen, lægges på en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye klæder”-spørgsmålet: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?•Vi anbefaler, at pilotforsøgets resultater efterprøves og videreudvikles i et grupperum på universitetet, så prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilkår.

KW - interaktive medier

M3 - Rapport

BT - Interaktive grupperum: Kreativitet og kompleksitet i projektstudier

PB - Roskilde Universitet

ER -