Abstract
Resumé
Pilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- fælles fokus, visualisering, overblik, bevægelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.
I løbet af pilotprojektet er der designet en prototype på et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om idéerne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende på fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved idéerne og prototypen er: Fælles overblik og fokus, visualisering af sammenhænge og viden, varierede samarbejdsformer, øget kreativitet og motivation og imødekommelse af behovet for sammenhæng og progression i projektstudier; styrkerne tænkes muliggjort ved hjælp af en digitale arkitektur, der projicerer på et selvvalgt antal digitale vægflader, der kan foldes sammen, lægges på en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye klæder”-spørgsmålet: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?
•Vi anbefaler, at pilotforsøgets resultater efterprøves og videreudvikles i et grupperum på universitetet, så prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilkår.
Pilotprojektet Det Digitale Grupperum (arbejdstitel)- fælles fokus, visualisering, overblik, bevægelse, kreativitet, motivation, progression, mobile rum.
I løbet af pilotprojektet er der designet en prototype på et interaktivt grupperum; der er udarbejdet en video om idéerne bag designet; prototypen er blevet diskuteret med studerende på fire workshops; diskussionerne er videooptaget, transskriberet og analyseret; resultaterne er beskrevet i denne rapport. Styrker og svagheder er identificeret sammen med studerende. Styrker ved idéerne og prototypen er: Fælles overblik og fokus, visualisering af sammenhænge og viden, varierede samarbejdsformer, øget kreativitet og motivation og imødekommelse af behovet for sammenhæng og progression i projektstudier; styrkerne tænkes muliggjort ved hjælp af en digitale arkitektur, der projicerer på et selvvalgt antal digitale vægflader, der kan foldes sammen, lægges på en tablet, en computer, en stick m.m., medbringes og loades andre steder i andre rum. Svagheder er knappe resurser til udvikling og implementering af designet; de krav til teknologisk nysgerrighed og kompetence, som brugen vil fordre; uklarhed om udfaldet af ”kejserens nye klæder”-spørgsmålet: Hvad kan det, som vi ikke allerede kan?
•Vi anbefaler, at pilotforsøgets resultater efterprøves og videreudvikles i et grupperum på universitetet, så prototypedesignet kan afspejle projektstudiernes konkrete vilkår.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Roskilde Universitet |
---|---|
Antal sider | 18 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- interaktive medier