Interaktive arkitekturer: Oplevelsen af teknologisk mediering i hverdagens rum

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Fysiske rum er i stigende grad også digitale rum, idet analoge og digitale infrastrukturer spiller sammen i hybride oplevelsesarkitekturer. Interaktive systemer er med til at skabe digitalt-fysiske arkitekturer, som både kan ekskludere og inkludere brugere. De er med til at definere menneskelige handlings- og mulighedsrum i konkrete situationer hver dag i samspillet mellem menneske, teknologi og arkitektur. Afhængigt af hvilke interaktionsdesigns der vælges i offentlige rum, koreograferes vi som brugere og borgere. Sammenkoblede interaktive systemer og fysiske arkitekturer kan være designet som hårde, uigennemtrængelige flader, stramt koreograferede processer eller mere åbne og porøse samspil. Brugerens kropslige og sanselige omgang med de hybride arkitekturer er et centralt evalueringskriterium for designets kvalitet
OriginalsprogDansk
TitelDigitalisering - brugere, platforme, selvfremstilling
RedaktørerRikke Andreasen, Rasmus Rex Pedersen, Connie Svabo
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagRoskilde Universitet
Publikationsdato2020
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • design in use
  • Arkitektur
  • teknologifilosofi
  • mediering
  • kundeoplevelse
  • postfænomenologi
  • selvbetjeningskasser
  • installation
  • digitalitet
  • transport
  • brugeroplevelser
  • æstetik
  • service
  • oplevelse
  • oplevelsesdesign

Citer dette

Svabo, C., & Littrup, S. L. (2020). Interaktive arkitekturer: Oplevelsen af teknologisk mediering i hverdagens rum. I R. Andreasen, R. Rex Pedersen, & C. Svabo (red.), Digitalisering - brugere, platforme, selvfremstilling Roskilde Universitet.