Institution, profession og samfund

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Resumé

    Artiklen introducerer en sociologisk forståelse af institutioner som både et konkret sted og en samfundsmæssig byggesten. De pædagogiske institutioners udvikling med samfundsmæssige transformationer danner rammen om en historisk og funktionel beskrivelse af det pædagogiske arbejde, og det spændingsforhold mellem opkvalificering og professionalisering af faggruppen og de nyeste tendenser i styringen af den offentlige sektor som fokuserer på evidens og hierarkisk ledelse. Professionalisering ses i denne sammenhæng både om teoretisk og uddannelsesmæssig styrkelse af faggruppen, selvstændigt ansvar til de udførende medarbejdere og en kollektiv bevidsthed om ansvar og kompetence. Professionaliseringsprocessen indenfor pædagogområdet har været præget af en søgeproces på to niveauer: På den ene side at definere den faglige kerne i pædagogernes arbejde og kompetencer – og på den anden side at definere sig som ganske almindelig lønarbejder selvom man arbejder med mennesker og naturligvis engagerer sig stærkt i dem. Disse søgeprocesser er naturligvis præget af at arbejdet har en historie som kvindearbejde i privat regi – i familierne, og særlig for så vidt angår daginstitutionerne, først for relativt nyligt er blevet varetaget af institutioner i større stil. Disse søgeprocesser har både en individuel dimension – faglig selvforståelse, mere eller mindre fast tilknytning til området osv. – og en kollektiv organisatorisk dimension - en generel bestræbelse på at etablere pædagogfaget som en profession i egen ret. Men dermed er en professionalisering ikke realiseret. Det er stadig en udfordring både for forskningen og for de praktiserende pædagoger at fremelske begreber og forståelsesrammer, som giver praktikeren redskaber både til forbedringer i det daglige arbejde og refleksion af de problemer, man har svært ved at håndtere i dagligdagen (Randi Andersen & Kirsten Weber: Profession og praktik, Roskilde Universitetsforlag 2009)
    OriginalsprogDansk
    TitelSocial indsigt for pædagoger
    RedaktørerJens H. Mikkelsen
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund Academic
    Publikationsdatosep. 2014
    Udgave3.
    Sider15-52
    Kapitel1
    ISBN (Trykt)978-87-7118-145-6
    StatusUdgivet - sep. 2014

    Emneord

    • institution
    • professionalisering
    • pædagogisk arbejde
    • kønsarbejdsdeling

    Citer dette

    Olesen, H. S., Warring, N., & Nielsen, S. B. (2014). Institution, profession og samfund. I J. H. Mikkelsen (red.), Social indsigt for pædagoger (3. udg., s. 15-52). Frederiksberg: Frydenlund Academic.
    Olesen, Henning Salling ; Warring, Niels ; Nielsen, Steen Baagøe. / Institution, profession og samfund. Social indsigt for pædagoger. red. / Jens H. Mikkelsen. 3. udg. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 15-52
    @inbook{2fdb810116a54ca9a3a8e53a7c8de4ce,
    title = "Institution, profession og samfund",
    abstract = "Artiklen introducerer en sociologisk forst{\aa}else af institutioner som b{\aa}de et konkret sted og en samfundsm{\ae}ssig byggesten. De p{\ae}dagogiske institutioners udvikling med samfundsm{\ae}ssige transformationer danner rammen om en historisk og funktionel beskrivelse af det p{\ae}dagogiske arbejde, og det sp{\ae}ndingsforhold mellem opkvalificering og professionalisering af faggruppen og de nyeste tendenser i styringen af den offentlige sektor som fokuserer p{\aa} evidens og hierarkisk ledelse. Professionalisering ses i denne sammenh{\ae}ng b{\aa}de om teoretisk og uddannelsesm{\ae}ssig styrkelse af faggruppen, selvst{\ae}ndigt ansvar til de udf{\o}rende medarbejdere og en kollektiv bevidsthed om ansvar og kompetence. Professionaliseringsprocessen indenfor p{\ae}dagogomr{\aa}det har v{\ae}ret pr{\ae}get af en s{\o}geproces p{\aa} to niveauer: P{\aa} den ene side at definere den faglige kerne i p{\ae}dagogernes arbejde og kompetencer – og p{\aa} den anden side at definere sig som ganske almindelig l{\o}narbejder selvom man arbejder med mennesker og naturligvis engagerer sig st{\ae}rkt i dem. Disse s{\o}geprocesser er naturligvis pr{\ae}get af at arbejdet har en historie som kvindearbejde i privat regi – i familierne, og s{\ae}rlig for s{\aa} vidt ang{\aa}r daginstitutionerne, f{\o}rst for relativt nyligt er blevet varetaget af institutioner i st{\o}rre stil. Disse s{\o}geprocesser har b{\aa}de en individuel dimension – faglig selvforst{\aa}else, mere eller mindre fast tilknytning til omr{\aa}det osv. – og en kollektiv organisatorisk dimension - en generel bestr{\ae}belse p{\aa} at etablere p{\ae}dagogfaget som en profession i egen ret. Men dermed er en professionalisering ikke realiseret. Det er stadig en udfordring b{\aa}de for forskningen og for de praktiserende p{\ae}dagoger at fremelske begreber og forst{\aa}elsesrammer, som giver praktikeren redskaber b{\aa}de til forbedringer i det daglige arbejde og refleksion af de problemer, man har sv{\ae}rt ved at h{\aa}ndtere i dagligdagen (Randi Andersen & Kirsten Weber: Profession og praktik, Roskilde Universitetsforlag 2009)",
    keywords = "institution, professionalisering, p{\ae}dagogisk arbejde, k{\o}nsarbejdsdeling",
    author = "Olesen, {Henning Salling} and Niels Warring and Nielsen, {Steen Baag{\o}e}",
    year = "2014",
    month = "9",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7118-145-6",
    pages = "15--52",
    editor = "Mikkelsen, {Jens H.}",
    booktitle = "Social indsigt for p{\ae}dagoger",
    publisher = "Frydenlund Academic",
    edition = "3.",

    }

    Olesen, HS, Warring, N & Nielsen, SB 2014, Institution, profession og samfund. i JH Mikkelsen (red.), Social indsigt for pædagoger. 3. udg, Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 15-52.

    Institution, profession og samfund. / Olesen, Henning Salling; Warring, Niels; Nielsen, Steen Baagøe.

    Social indsigt for pædagoger. red. / Jens H. Mikkelsen. 3. udg. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2014. s. 15-52.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    TY - CHAP

    T1 - Institution, profession og samfund

    AU - Olesen, Henning Salling

    AU - Warring, Niels

    AU - Nielsen, Steen Baagøe

    PY - 2014/9

    Y1 - 2014/9

    N2 - Artiklen introducerer en sociologisk forståelse af institutioner som både et konkret sted og en samfundsmæssig byggesten. De pædagogiske institutioners udvikling med samfundsmæssige transformationer danner rammen om en historisk og funktionel beskrivelse af det pædagogiske arbejde, og det spændingsforhold mellem opkvalificering og professionalisering af faggruppen og de nyeste tendenser i styringen af den offentlige sektor som fokuserer på evidens og hierarkisk ledelse. Professionalisering ses i denne sammenhæng både om teoretisk og uddannelsesmæssig styrkelse af faggruppen, selvstændigt ansvar til de udførende medarbejdere og en kollektiv bevidsthed om ansvar og kompetence. Professionaliseringsprocessen indenfor pædagogområdet har været præget af en søgeproces på to niveauer: På den ene side at definere den faglige kerne i pædagogernes arbejde og kompetencer – og på den anden side at definere sig som ganske almindelig lønarbejder selvom man arbejder med mennesker og naturligvis engagerer sig stærkt i dem. Disse søgeprocesser er naturligvis præget af at arbejdet har en historie som kvindearbejde i privat regi – i familierne, og særlig for så vidt angår daginstitutionerne, først for relativt nyligt er blevet varetaget af institutioner i større stil. Disse søgeprocesser har både en individuel dimension – faglig selvforståelse, mere eller mindre fast tilknytning til området osv. – og en kollektiv organisatorisk dimension - en generel bestræbelse på at etablere pædagogfaget som en profession i egen ret. Men dermed er en professionalisering ikke realiseret. Det er stadig en udfordring både for forskningen og for de praktiserende pædagoger at fremelske begreber og forståelsesrammer, som giver praktikeren redskaber både til forbedringer i det daglige arbejde og refleksion af de problemer, man har svært ved at håndtere i dagligdagen (Randi Andersen & Kirsten Weber: Profession og praktik, Roskilde Universitetsforlag 2009)

    AB - Artiklen introducerer en sociologisk forståelse af institutioner som både et konkret sted og en samfundsmæssig byggesten. De pædagogiske institutioners udvikling med samfundsmæssige transformationer danner rammen om en historisk og funktionel beskrivelse af det pædagogiske arbejde, og det spændingsforhold mellem opkvalificering og professionalisering af faggruppen og de nyeste tendenser i styringen af den offentlige sektor som fokuserer på evidens og hierarkisk ledelse. Professionalisering ses i denne sammenhæng både om teoretisk og uddannelsesmæssig styrkelse af faggruppen, selvstændigt ansvar til de udførende medarbejdere og en kollektiv bevidsthed om ansvar og kompetence. Professionaliseringsprocessen indenfor pædagogområdet har været præget af en søgeproces på to niveauer: På den ene side at definere den faglige kerne i pædagogernes arbejde og kompetencer – og på den anden side at definere sig som ganske almindelig lønarbejder selvom man arbejder med mennesker og naturligvis engagerer sig stærkt i dem. Disse søgeprocesser er naturligvis præget af at arbejdet har en historie som kvindearbejde i privat regi – i familierne, og særlig for så vidt angår daginstitutionerne, først for relativt nyligt er blevet varetaget af institutioner i større stil. Disse søgeprocesser har både en individuel dimension – faglig selvforståelse, mere eller mindre fast tilknytning til området osv. – og en kollektiv organisatorisk dimension - en generel bestræbelse på at etablere pædagogfaget som en profession i egen ret. Men dermed er en professionalisering ikke realiseret. Det er stadig en udfordring både for forskningen og for de praktiserende pædagoger at fremelske begreber og forståelsesrammer, som giver praktikeren redskaber både til forbedringer i det daglige arbejde og refleksion af de problemer, man har svært ved at håndtere i dagligdagen (Randi Andersen & Kirsten Weber: Profession og praktik, Roskilde Universitetsforlag 2009)

    KW - institution

    KW - professionalisering

    KW - pædagogisk arbejde

    KW - kønsarbejdsdeling

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7118-145-6

    SP - 15

    EP - 52

    BT - Social indsigt for pædagoger

    A2 - Mikkelsen, Jens H.

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Olesen HS, Warring N, Nielsen SB. Institution, profession og samfund. I Mikkelsen JH, red., Social indsigt for pædagoger. 3. udg. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2014. s. 15-52