Abstract
Informationskompetence ses i sammenhæng med det moderne, komplekse samfund, hvor det er en grundlæggende kvalitet løbende at kunne reflektere over sin læring i forhold til nye krav og nye udfordringer.
At udvikle informationskompetence drejer sig i denne sammenhæng ikke blot om informationssøgning, men om at lære hvordan man lærer. For studerende og borgere, der støder på et problem, er det vigtigt at kunne tilrettelægge en strategi, der kan hjælpe dem til at håndtere dette problem.
Informationskompetence vil for disse studerende/borgere sige, at de skal lære at:
være opmærksom på hvornår de er i en situation hvor de har behov for ny videnvide hvor de går hen for at søge information, og kunne vælge blandt forskellige søgemetoderhave redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, både i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamletanvende den indsamlede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds-/læreprocesDelprojektet har fokuseret på dels at afprøve nye samarbejdsrelationer mellem undervisere og bibliotekarer, dels at bistå de studerende konkret i forbindelse med deres projektarbejde, især i forhold til problemformulering og informationssøgning.
Der har været eksperimenteret med den traditionelle rollefordeling mellem undervisere og bibliotekarer, ligesom virtuelle kommunikationsformer har været afprøvet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2006 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 2006 |
Begivenhed | Temadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-læring og DEFF - København, Danmark Varighed: 24 okt. 2006 → 24 okt. 2006 |
Konference
Konference | Temadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-læring og DEFF |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | København |
Periode | 24/10/2006 → 24/10/2006 |