Informationskompetence

 Pilotprojekt (RUb/RUC/DPU) om: "Udvikling af informationskompetence i problemorienteret arbejde med brug af digitale værktøjer" under DEff projektet:"Bibliotekerne som aktiv læringspartner - nye roller for forskningsbibliotekerne"

    Publikation: KonferencebidragPosterForskning

    Resumé

    Informationskompetence ses i sammenhæng med det moderne, komplekse samfund, hvor det er en grundlæggende kvalitet løbende at kunne reflektere over sin læring i forhold til nye krav og nye udfordringer.

    At udvikle informationskompetence drejer sig i denne sammenhæng ikke blot om informationssøgning, men om at lære hvordan man lærer. For studerende og borgere, der støder på et problem, er det vigtigt at kunne tilrettelægge en strategi, der kan hjælpe dem til at håndtere dette problem.

    Informationskompetence vil for disse studerende/borgere sige, at de skal lære at:

    være opmærksom på hvornår de er i en situation hvor de har behov for ny videnvide hvor de går hen for at søge information, og kunne vælge blandt forskellige søgemetoderhave redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, både i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamletanvende den indsamlede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds-/læreproces

    Delprojektet har fokuseret på dels at afprøve nye samarbejdsrelationer mellem undervisere og bibliotekarer, dels at bistå de studerende konkret i forbindelse med deres projektarbejde, især i forhold til problemformulering og informationssøgning.

    Der har været eksperimenteret med den traditionelle rollefordeling mellem undervisere og bibliotekarer, ligesom virtuelle kommunikationsformer har været afprøvet.

    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2006
    Antal sider1
    StatusUdgivet - 2006
    BegivenhedTemadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-læring og DEFF - København, Danmark
    Varighed: 24 okt. 200624 okt. 2006

    Konference

    KonferenceTemadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-læring og DEFF
    LandDanmark
    ByKøbenhavn
    Periode24/10/200624/10/2006

    Citer dette

    @conference{38e9b660cbc811db859f000ea68e967b,
    title = "Informationskompetence:  Pilotprojekt (RUb/RUC/DPU) om: {"}Udvikling af informationskompetence i problemorienteret arbejde med brug af digitale v{\ae}rkt{\o}jer{"} under DEff projektet:{"}Bibliotekerne som aktiv l{\ae}ringspartner - nye roller for forskningsbibliotekerne{"}",
    abstract = "Informationskompetence ses i sammenh{\ae}ng med det moderne, komplekse samfund, hvor det er en grundl{\ae}ggende kvalitet l{\o}bende at kunne reflektere over sin l{\ae}ring i forhold til nye krav og nye udfordringer.At udvikle informationskompetence drejer sig i denne sammenh{\ae}ng ikke blot om informationss{\o}gning, men om at l{\ae}re hvordan man l{\ae}rer. For studerende og borgere, der st{\o}der p{\aa} et problem, er det vigtigt at kunne tilrettel{\ae}gge en strategi, der kan hj{\ae}lpe dem til at h{\aa}ndtere dette problem.Informationskompetence vil for disse studerende/borgere sige, at de skal l{\ae}re at:v{\ae}re opm{\ae}rksom p{\aa} hvorn{\aa}r de er i en situation hvor de har behov for ny videnvide hvor de g{\aa}r hen for at s{\o}ge information, og kunne v{\ae}lge blandt forskellige s{\o}gemetoderhave redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, b{\aa}de i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamletanvende den indsamlede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds-/l{\ae}reprocesDelprojektet har fokuseret p{\aa} dels at afpr{\o}ve nye samarbejdsrelationer mellem undervisere og bibliotekarer, dels at bist{\aa} de studerende konkret i forbindelse med deres projektarbejde, is{\ae}r i forhold til problemformulering og informationss{\o}gning.Der har v{\ae}ret eksperimenteret med den traditionelle rollefordeling mellem undervisere og bibliotekarer, ligesom virtuelle kommunikationsformer har v{\ae}ret afpr{\o}vet.",
    author = "Nielsen, {J{\o}rgen Lerche} and Lars J{\o}rgensen and {Birch Andreasen}, Lars",
    year = "2006",
    language = "Dansk",
    note = "Temadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-l{\ae}ring og DEFF ; Conference date: 24-10-2006 Through 24-10-2006",

    }

    Informationskompetence :  Pilotprojekt (RUb/RUC/DPU) om: "Udvikling af informationskompetence i problemorienteret arbejde med brug af digitale værktøjer" under DEff projektet:"Bibliotekerne som aktiv læringspartner - nye roller for forskningsbibliotekerne". / Nielsen, Jørgen Lerche; Jørgensen, Lars; Birch Andreasen, Lars.

    2006. Poster session præsenteret på Temadag vedr. informationskompetence arr. af Programgruppen for e-læring og DEFF, København, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPosterForskning

    TY - CONF

    T1 - Informationskompetence

    T2 -  Pilotprojekt (RUb/RUC/DPU) om: "Udvikling af informationskompetence i problemorienteret arbejde med brug af digitale værktøjer" under DEff projektet:"Bibliotekerne som aktiv læringspartner - nye roller for forskningsbibliotekerne"

    AU - Nielsen, Jørgen Lerche

    AU - Jørgensen, Lars

    AU - Birch Andreasen, Lars

    PY - 2006

    Y1 - 2006

    N2 - Informationskompetence ses i sammenhæng med det moderne, komplekse samfund, hvor det er en grundlæggende kvalitet løbende at kunne reflektere over sin læring i forhold til nye krav og nye udfordringer.At udvikle informationskompetence drejer sig i denne sammenhæng ikke blot om informationssøgning, men om at lære hvordan man lærer. For studerende og borgere, der støder på et problem, er det vigtigt at kunne tilrettelægge en strategi, der kan hjælpe dem til at håndtere dette problem.Informationskompetence vil for disse studerende/borgere sige, at de skal lære at:være opmærksom på hvornår de er i en situation hvor de har behov for ny videnvide hvor de går hen for at søge information, og kunne vælge blandt forskellige søgemetoderhave redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, både i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamletanvende den indsamlede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds-/læreprocesDelprojektet har fokuseret på dels at afprøve nye samarbejdsrelationer mellem undervisere og bibliotekarer, dels at bistå de studerende konkret i forbindelse med deres projektarbejde, især i forhold til problemformulering og informationssøgning.Der har været eksperimenteret med den traditionelle rollefordeling mellem undervisere og bibliotekarer, ligesom virtuelle kommunikationsformer har været afprøvet.

    AB - Informationskompetence ses i sammenhæng med det moderne, komplekse samfund, hvor det er en grundlæggende kvalitet løbende at kunne reflektere over sin læring i forhold til nye krav og nye udfordringer.At udvikle informationskompetence drejer sig i denne sammenhæng ikke blot om informationssøgning, men om at lære hvordan man lærer. For studerende og borgere, der støder på et problem, er det vigtigt at kunne tilrettelægge en strategi, der kan hjælpe dem til at håndtere dette problem.Informationskompetence vil for disse studerende/borgere sige, at de skal lære at:være opmærksom på hvornår de er i en situation hvor de har behov for ny videnvide hvor de går hen for at søge information, og kunne vælge blandt forskellige søgemetoderhave redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, både i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamletanvende den indsamlede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds-/læreprocesDelprojektet har fokuseret på dels at afprøve nye samarbejdsrelationer mellem undervisere og bibliotekarer, dels at bistå de studerende konkret i forbindelse med deres projektarbejde, især i forhold til problemformulering og informationssøgning.Der har været eksperimenteret med den traditionelle rollefordeling mellem undervisere og bibliotekarer, ligesom virtuelle kommunikationsformer har været afprøvet.

    M3 - Poster

    ER -