Informationsaspektet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til kompendium/lecture notesUndervisning

Resumé

INDHOLDSFORTEGNELSE

Aspektet - det teoretiske grundlag
§31 Teksten som redskab til at meddele information
§32 Hvorfor vi læser tekster
§33 Information
§34 Informationsbehov
§35 Læsebehov og informationsprocessering
§36 Informationsbehovstilfredsstillelsesproceduren
§37 Inferenser
§38 Inferenser i tekstforståelsen
§39 Et opmærksomhedssystem til at indskrænke mængden af inferens
§40 Teksten som styringsredskab for inferenser

Analyserne - beskrivelsesapparatet
§41 Informationsstruktur i tekstforståelsen
§42 Forudsætningsstruktur
§43 Præsupposition
§44 Præsuppositionsbærende midler
§45 Almen viden
§46 Aktiveringsgrad
§47 Meddelelsesstruktur
§48 Emnet som pladsspecifikation
§49 Emnemarkører og -indikatorer
§50 Notation af meddelelsesstruktur
§51 Relevansstruktur
§52 Fokustyper
§53 Kontrastfokus
§54 Identifikationsfokus
§55 Konstruktionsfokus
§56 Konstruktionsfokusindikatorer
§57 Udgangspunkt
§58 Tekstlig organisering af information
§59 Emneforventninger
§60 Fokusforventninger

Principper
§61 Princippet om fundering
§62 Princippet om vægtning
§63 Princippet om uddybning
§64 Princippet om rettidig omhu

Opgaver

Bilag
Uddrag fra repræsentationsaspektet (§16, §18 & §19)

Litteraturliste
OriginalsprogDansk
TitelPragmatik II : Dansk sprog
RedaktørerSusanne Kjærbeck, Niels Møller Nielsen, Simon Borchmann
Antal sider46
ForlagRoskilde Universitet
Publikationsdato2007
StatusUdgivet - 2007
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Borchmann, S. (2007). Informationsaspektet. I S. Kjærbeck, N. Møller Nielsen, & S. Borchmann (red.), Pragmatik II: Dansk sprog Roskilde Universitet.
Borchmann, Simon. / Informationsaspektet. Pragmatik II: Dansk sprog. red. / Susanne Kjærbeck ; Niels Møller Nielsen ; Simon Borchmann. Roskilde Universitet, 2007.
@inbook{5f8e37ffc5484253acfa5eb93fa1fa4c,
title = "Informationsaspektet",
abstract = "INDHOLDSFORTEGNELSE Aspektet - det teoretiske grundlag§31 Teksten som redskab til at meddele information§32 Hvorfor vi l{\ae}ser tekster§33 Information§34 Informationsbehov§35 L{\ae}sebehov og informationsprocessering§36 Informationsbehovstilfredsstillelsesproceduren§37 Inferenser§38 Inferenser i tekstforst{\aa}elsen§39 Et opm{\ae}rksomhedssystem til at indskr{\ae}nke m{\ae}ngden af inferens§40 Teksten som styringsredskab for inferenser Analyserne - beskrivelsesapparatet§41 Informationsstruktur i tekstforst{\aa}elsen§42 Foruds{\ae}tningsstruktur§43 Pr{\ae}supposition§44 Pr{\ae}suppositionsb{\ae}rende midler§45 Almen viden§46 Aktiveringsgrad§47 Meddelelsesstruktur§48 Emnet som pladsspecifikation§49 Emnemark{\o}rer og -indikatorer§50 Notation af meddelelsesstruktur§51 Relevansstruktur§52 Fokustyper§53 Kontrastfokus§54 Identifikationsfokus§55 Konstruktionsfokus§56 Konstruktionsfokusindikatorer§57 Udgangspunkt§58 Tekstlig organisering af information§59 Emneforventninger§60 Fokusforventninger Principper§61 Princippet om fundering§62 Princippet om v{\ae}gtning§63 Princippet om uddybning§64 Princippet om rettidig omhu Opgaver BilagUddrag fra repr{\ae}sentationsaspektet (§16, §18 & §19) Litteraturliste",
author = "Simon Borchmann",
year = "2007",
language = "Dansk",
editor = "Susanne Kj{\ae}rbeck and {M{\o}ller Nielsen}, Niels and Simon Borchmann",
booktitle = "Pragmatik II",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Borchmann, S 2007, Informationsaspektet. i S Kjærbeck, N Møller Nielsen & S Borchmann (red), Pragmatik II: Dansk sprog. Roskilde Universitet.

Informationsaspektet. / Borchmann, Simon.

Pragmatik II: Dansk sprog. red. / Susanne Kjærbeck; Niels Møller Nielsen; Simon Borchmann. Roskilde Universitet, 2007.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til kompendium/lecture notesUndervisning

TY - BOOK

T1 - Informationsaspektet

AU - Borchmann, Simon

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - INDHOLDSFORTEGNELSE Aspektet - det teoretiske grundlag§31 Teksten som redskab til at meddele information§32 Hvorfor vi læser tekster§33 Information§34 Informationsbehov§35 Læsebehov og informationsprocessering§36 Informationsbehovstilfredsstillelsesproceduren§37 Inferenser§38 Inferenser i tekstforståelsen§39 Et opmærksomhedssystem til at indskrænke mængden af inferens§40 Teksten som styringsredskab for inferenser Analyserne - beskrivelsesapparatet§41 Informationsstruktur i tekstforståelsen§42 Forudsætningsstruktur§43 Præsupposition§44 Præsuppositionsbærende midler§45 Almen viden§46 Aktiveringsgrad§47 Meddelelsesstruktur§48 Emnet som pladsspecifikation§49 Emnemarkører og -indikatorer§50 Notation af meddelelsesstruktur§51 Relevansstruktur§52 Fokustyper§53 Kontrastfokus§54 Identifikationsfokus§55 Konstruktionsfokus§56 Konstruktionsfokusindikatorer§57 Udgangspunkt§58 Tekstlig organisering af information§59 Emneforventninger§60 Fokusforventninger Principper§61 Princippet om fundering§62 Princippet om vægtning§63 Princippet om uddybning§64 Princippet om rettidig omhu Opgaver BilagUddrag fra repræsentationsaspektet (§16, §18 & §19) Litteraturliste

AB - INDHOLDSFORTEGNELSE Aspektet - det teoretiske grundlag§31 Teksten som redskab til at meddele information§32 Hvorfor vi læser tekster§33 Information§34 Informationsbehov§35 Læsebehov og informationsprocessering§36 Informationsbehovstilfredsstillelsesproceduren§37 Inferenser§38 Inferenser i tekstforståelsen§39 Et opmærksomhedssystem til at indskrænke mængden af inferens§40 Teksten som styringsredskab for inferenser Analyserne - beskrivelsesapparatet§41 Informationsstruktur i tekstforståelsen§42 Forudsætningsstruktur§43 Præsupposition§44 Præsuppositionsbærende midler§45 Almen viden§46 Aktiveringsgrad§47 Meddelelsesstruktur§48 Emnet som pladsspecifikation§49 Emnemarkører og -indikatorer§50 Notation af meddelelsesstruktur§51 Relevansstruktur§52 Fokustyper§53 Kontrastfokus§54 Identifikationsfokus§55 Konstruktionsfokus§56 Konstruktionsfokusindikatorer§57 Udgangspunkt§58 Tekstlig organisering af information§59 Emneforventninger§60 Fokusforventninger Principper§61 Princippet om fundering§62 Princippet om vægtning§63 Princippet om uddybning§64 Princippet om rettidig omhu Opgaver BilagUddrag fra repræsentationsaspektet (§16, §18 & §19) Litteraturliste

M3 - Bidrag til kompendium/lecture notes

BT - Pragmatik II

A2 - Kjærbeck, Susanne

A2 - Møller Nielsen, Niels

A2 - Borchmann, Simon

PB - Roskilde Universitet

ER -

Borchmann S. Informationsaspektet. I Kjærbeck S, Møller Nielsen N, Borchmann S, red., Pragmatik II: Dansk sprog. Roskilde Universitet. 2007