Projekter pr. år
Abstract
Dette kapitel omhandler inddragelse af børns og unges perspektiver i forskning som etisk fordring og udfordring. Således argumenteres der først ud fra et demokratisk-etisk perspektivfor, at børn og unge bør inddrages i forskning, der vedrører deres eget liv såvel som forskning i mere generelle problemstilling. Denne argumentation udfolder sig med afsæt i en kritik og dekonstruktion af børns samfundsmæssige position, og af forskningens risiko for at bidrage hertil. Derefter vendes blikket mod Levinas filosofi-etik, som tilskriver, at etik handler om omsorg for den andens værdighed som et særegent menneske fremfor som blot og bart en kategori af menneskearten. Dette kan vi i forskning med børn og unge imødekomme gennem inddragelse med interesse for deres perspektiver og ydmyghed i forhold til, hvad vi tror, vi ved. Sidste halvdel af kapitlet omhandler udfordringer og etiske dilemmaer i inddragende forskning med børn og unge, dels relateret til hvis børnene og de unge ikke ønsker at deltage; dels i forhold til generaliserede codes of conducts, der i praksis kan komme i vejen for (etisk) inddragelse
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Forskning med børn og unge : Etik og etiske dilemmaer |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | jun. 2020 |
Sider | 67-80 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788741275321 |
Status | Udgivet - jun. 2020 |
Emneord
- etik
- Levinas
- børn
- unge
- demokrati
- codes of conduct
- retninglinjer
- etiske dilemmaer
- Etiske hensyn og kritik
-
Childism Institute
Warming, H. (Projektdeltager), Alminde, S. (Projektdeltager), Vagtholm, I. (Projektdeltager), Hedegaard, M. L. L. (Projektdeltager), Schmidt, C. H. (Projektdeltager) & Rasmussen, A. B. (Projektdeltager)
01/07/2024 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Livet med bevægehandicap fra et børne- og ungeperspektiv
Warming, H. (Projektleder), Falster, E. S. (Projektdeltager), Fjordside, S. (Projektdeltager) & Vagtholm, I. (Projektdeltager)
01/02/2018 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Afvig: Det ’afvigende’ som potentiel ressource en visionær tilgang til arbejdet med udsatte børn og unge
Warming, H. (Projektdeltager), Fjordside, S. (Projektdeltager) & Lavaud, M. A. (Projektdeltager)
01/09/2012 → 31/08/2017
Projekter: Projekt › Forskning