Inddragelse af børns og unges perspektiver i forskningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Dette kapitel omhandler inddragelse af børns og unges perspektiver i forskning som etisk fordring og udfordring. Således argumenteres der først ud fra et demokratisk-etisk perspektivfor, at børn og unge bør inddrages i forskning, der vedrører deres eget liv såvel som forskning i mere generelle problemstilling. Denne argumentation udfolder sig med afsæt i en kritik og dekonstruktion af børns samfundsmæssige position, og af forskningens risiko for at bidrage hertil. Derefter vendes blikket mod Levinas filosofi-etik, som tilskriver, at etik handler om omsorg for den andens værdighed som et særegent menneske fremfor som blot og bart en kategori af menneskearten. Dette kan vi i forskning med børn og unge imødekomme gennem inddragelse med interesse for deres perspektiver og ydmyghed i forhold til, hvad vi tror, vi ved. Sidste halvdel af kapitlet omhandler udfordringer og etiske dilemmaer i inddragende forskning med børn og unge, dels relateret til hvis børnene og de unge ikke ønsker at deltage; dels i forhold til generaliserede codes of conducts, der i praksis kan komme i vejen for (etisk) inddragelse
OriginalsprogDansk
TitelForskning med børn og unge : Etik og etiske dilemmaer
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged
Antal sider24
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojun. 2020
Sider67-80
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788741275321
StatusUdgivet - jun. 2020

Emneord

  • etik
  • Levinas
  • børn
  • unge
  • demokrati
  • codes of conduct
  • retninglinjer
  • etiske dilemmaer
  • Etiske hensyn og kritik

Citer dette