IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv

IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering

Karsten Mellon

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Resumé

Denne artikel handler om to professionsbachelor-studerende, optaget gennem individuel kompetencevurdering (IKV) og deres forestillinger og ønsker til deres arbejdsliv når de er færdiguddannet. De to IKV-studerende, Amanda og Adam, er optaget på henholdsvis lærer- og pædagoguddannelsen. Artiklen viser at de begge igennem studiet tilegner sig en ny professionsidentitet, og den identifikationsproces det indebær koblet med rekonfiguration af tidligere læring
med den nye læring og ønsker og håb medfører en form for professionssyntetisering. De har begge positive fremtidsperspektiver, men ikke som lærer eller pædagog i traditionel forstand, men i stillinger hvor de kan kombinere tidligere og nuværende kompetencer. De positive fremtidsperspektiver er ikke alene realistiske muligheder og forhåbninger, men er på samme tid komplicerede sammenvævede dimensioner med forskellige former for det der kan betegnes som redigering eller forsvar der er knyttet til såvel fortid, nutid som fremtid. Fremtidsperspektiverne er derved, ud fra en livshistorisk tilgang, ’mere’ og andet end de umiddelbare ønsker og håb
OriginalsprogDansk
TitelIKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne : Livslang læring i praksis
RedaktørerHenning Salling Olesen, Kirsten Aagaard
Udgivelses stedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Publikationsdato2016
Sider78 - 93
ISBN (Elektronisk)9788792641083
StatusUdgivet - 2016

Citer dette

Mellon, K. (2016). IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv: IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering. I H. Salling Olesen, & K. Aagaard (red.), IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis (s. 78 - 93). Roskilde: Roskilde Universitet.
Mellon, Karsten . / IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv : IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering. IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis. red. / Henning Salling Olesen ; Kirsten Aagaard. Roskilde : Roskilde Universitet, 2016. s. 78 - 93
@inbook{78ac73fa01a445bd9aac5ed4d8ccd4ae,
title = "IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv: IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering",
abstract = "Denne artikel handler om to professionsbachelor-studerende, optaget gennem individuel kompetencevurdering (IKV) og deres forestillinger og {\o}nsker til deres arbejdsliv n{\aa}r de er f{\ae}rdiguddannet. De to IKV-studerende, Amanda og Adam, er optaget p{\aa} henholdsvis l{\ae}rer- og p{\ae}dagoguddannelsen. Artiklen viser at de begge igennem studiet tilegner sig en ny professionsidentitet, og den identifikationsproces det indeb{\ae}r koblet med rekonfiguration af tidligere l{\ae}ring med den nye l{\ae}ring og {\o}nsker og h{\aa}b medf{\o}rer en form for professionssyntetisering. De har begge positive fremtidsperspektiver, men ikke som l{\ae}rer eller p{\ae}dagog i traditionel forstand, men i stillinger hvor de kan kombinere tidligere og nuv{\ae}rende kompetencer. De positive fremtidsperspektiver er ikke alene realistiske muligheder og forh{\aa}bninger, men er p{\aa} samme tid komplicerede sammenv{\ae}vede dimensioner med forskellige former for det der kan betegnes som redigering eller forsvar der er knyttet til s{\aa}vel fortid, nutid som fremtid. Fremtidsperspektiverne er derved, ud fra en livshistorisk tilgang, ’mere’ og andet end de umiddelbare {\o}nsker og h{\aa}b",
author = "Karsten Mellon",
year = "2016",
language = "Dansk",
pages = "78 -- 93",
editor = "{Salling Olesen}, Henning and Kirsten Aagaard",
booktitle = "IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Mellon, K 2016, IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv: IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering. i H Salling Olesen & K Aagaard (red), IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis. Roskilde Universitet, Roskilde, s. 78 - 93.

IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv : IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering. / Mellon, Karsten .

IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis. red. / Henning Salling Olesen; Kirsten Aagaard. Roskilde : Roskilde Universitet, 2016. s. 78 - 93.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

TY - CHAP

T1 - IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv

T2 - IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering

AU - Mellon, Karsten

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Denne artikel handler om to professionsbachelor-studerende, optaget gennem individuel kompetencevurdering (IKV) og deres forestillinger og ønsker til deres arbejdsliv når de er færdiguddannet. De to IKV-studerende, Amanda og Adam, er optaget på henholdsvis lærer- og pædagoguddannelsen. Artiklen viser at de begge igennem studiet tilegner sig en ny professionsidentitet, og den identifikationsproces det indebær koblet med rekonfiguration af tidligere læring med den nye læring og ønsker og håb medfører en form for professionssyntetisering. De har begge positive fremtidsperspektiver, men ikke som lærer eller pædagog i traditionel forstand, men i stillinger hvor de kan kombinere tidligere og nuværende kompetencer. De positive fremtidsperspektiver er ikke alene realistiske muligheder og forhåbninger, men er på samme tid komplicerede sammenvævede dimensioner med forskellige former for det der kan betegnes som redigering eller forsvar der er knyttet til såvel fortid, nutid som fremtid. Fremtidsperspektiverne er derved, ud fra en livshistorisk tilgang, ’mere’ og andet end de umiddelbare ønsker og håb

AB - Denne artikel handler om to professionsbachelor-studerende, optaget gennem individuel kompetencevurdering (IKV) og deres forestillinger og ønsker til deres arbejdsliv når de er færdiguddannet. De to IKV-studerende, Amanda og Adam, er optaget på henholdsvis lærer- og pædagoguddannelsen. Artiklen viser at de begge igennem studiet tilegner sig en ny professionsidentitet, og den identifikationsproces det indebær koblet med rekonfiguration af tidligere læring med den nye læring og ønsker og håb medfører en form for professionssyntetisering. De har begge positive fremtidsperspektiver, men ikke som lærer eller pædagog i traditionel forstand, men i stillinger hvor de kan kombinere tidligere og nuværende kompetencer. De positive fremtidsperspektiver er ikke alene realistiske muligheder og forhåbninger, men er på samme tid komplicerede sammenvævede dimensioner med forskellige former for det der kan betegnes som redigering eller forsvar der er knyttet til såvel fortid, nutid som fremtid. Fremtidsperspektiverne er derved, ud fra en livshistorisk tilgang, ’mere’ og andet end de umiddelbare ønsker og håb

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 78

EP - 93

BT - IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne

A2 - Salling Olesen, Henning

A2 - Aagaard, Kirsten

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde

ER -

Mellon K. IKV-studerende i et livshistorisk perspektiv: IKV-studerende med positive fremtidsperspektiver: om identifikation, rekonfiguration og professionssyntetisering. I Salling Olesen H, Aagaard K, red., IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne: Livslang læring i praksis. Roskilde: Roskilde Universitet. 2016. s. 78 - 93