IKT-praksis på RUC-studier

Jørgen Lerche Nielsen, Mikala Hansbøl, Kirsten Meyer

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    Resumé

    Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider34
    StatusUdgivet - 2002
    NavnCNCL Occasional Paper
    Nummer1.8
    ISSN1602-334X

    Emneord

    • IKT-anvendelse på RUC
    • IKT og praksisformer
    • IKT og undervisning
    • vejledning
    • læring
    • kommunikation
    • videndeling
    • studieadministration
    • samarbejdssystemer

    Citer dette

    Nielsen, J. L., Hansbøl, M., & Meyer, K. (2002). IKT-praksis på RUC-studier. Roskilde: Roskilde Universitet. CNCL Occasional Paper, Nr. 1.8
    Nielsen, Jørgen Lerche ; Hansbøl, Mikala ; Meyer, Kirsten. / IKT-praksis på RUC-studier. Roskilde : Roskilde Universitet, 2002. 34 s. (CNCL Occasional Paper; Nr. 1.8).
    @book{d03fd63d0ba84f8a8af4e2d267712f1e,
    title = "IKT-praksis p{\aa} RUC-studier",
    abstract = "Rapporten pr{\ae}senterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af foruds{\ae}tninger, betingelser, tilg{\ae}ngelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige form{\aa}l i forbindelse med forskellige studieaktiviteter p{\aa} RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret p{\aa} kvalitative interviews med undervisere og studerende, der d{\ae}kker et bredt udsnit af fag og studier p{\aa} RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og pr{\ae}get af tilf{\ae}ldigheder rundt omkring p{\aa} RUC. Store variationer g{\o}r sig g{\ae}ldende. Samtidig er omr{\aa}det dog netop nu under st{\ae}rk udvikling. De mest anvendte m{\aa}der at anvende teknologien p{\aa} viser sig at v{\ae}re projektskrivning, e-mail og internets{\o}gning. Delrapporten gennemg{\aa}r s{\ae}rligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, pr{\ae}sentations/formidlingsv{\ae}rkt{\o}j og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en {\o}get bevidsthed omkring mulighederne for at kunne underst{\o}tte diverse aktiviteter p{\aa} RUC med IKT vil v{\ae}re af betydning. Men ogs{\aa} at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter foruds{\ae}tter det personlige m{\o}de og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.",
    keywords = "IKT-anvendelse p{\aa} RUC, IKT og praksisformer, IKT og undervisning, vejledning, l{\ae}ring, kommunikation, videndeling, studieadministration, samarbejdssystemer",
    author = "Nielsen, {J{\o}rgen Lerche} and Mikala Hansb{\o}l and Kirsten Meyer",
    year = "2002",
    language = "Dansk",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Nielsen, JL, Hansbøl, M & Meyer, K 2002, IKT-praksis på RUC-studier. CNCL Occasional Paper, nr. 1.8, Roskilde Universitet, Roskilde.

    IKT-praksis på RUC-studier. / Nielsen, Jørgen Lerche; Hansbøl, Mikala; Meyer, Kirsten.

    Roskilde : Roskilde Universitet, 2002. 34 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    TY - RPRT

    T1 - IKT-praksis på RUC-studier

    AU - Nielsen, Jørgen Lerche

    AU - Hansbøl, Mikala

    AU - Meyer, Kirsten

    PY - 2002

    Y1 - 2002

    N2 - Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.

    AB - Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.

    KW - IKT-anvendelse på RUC

    KW - IKT og praksisformer

    KW - IKT og undervisning

    KW - vejledning

    KW - læring

    KW - kommunikation

    KW - videndeling

    KW - studieadministration

    KW - samarbejdssystemer

    M3 - Rapport

    BT - IKT-praksis på RUC-studier

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde

    ER -

    Nielsen JL, Hansbøl M, Meyer K. IKT-praksis på RUC-studier. Roskilde: Roskilde Universitet, 2002. 34 s. (CNCL Occasional Paper; Nr. 1.8).