IKT-praksis på RUC-studier

Jørgen Lerche Nielsen, Mikala Hansbøl, Kirsten Meyer

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    Abstract

    Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider34
    StatusUdgivet - 2002
    NavnCNCL Occasional Paper
    Nummer1.8
    ISSN1602-334X

    Emneord

    • IKT-anvendelse på RUC
    • IKT og praksisformer
    • IKT og undervisning
    • vejledning
    • læring
    • kommunikation
    • videndeling
    • studieadministration
    • samarbejdssystemer

    Citer dette