TY - RPRT
T1 - IKT-praksis på RUC-studier
AU - Nielsen, Jørgen Lerche
AU - Hansbøl, Mikala
AU - Meyer, Kirsten
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.
AB - Rapporten præsenterer nogle undervisere og studerendes oplevelser af forudsætninger, betingelser, tilgængelighed og muligheder for at anvende IKT til forskellige formål i forbindelse med forskellige studieaktiviteter på RUC-studierne. Delrapporten giver et billede af undervisere og studerendes ople-velse af IKTs anvendelsesmuligheder i forbindelse med de forskellige praksisformer: Undervisning (fx kurser, seminarer, workshops), vejledning og projektarbejdet. Desuden er de interviewede optaget af studieadministrative aspekter. Delrapporten er baseret på kvalitative interviews med undervisere og studerende, der dækker et bredt udsnit af fag og studier på RUC. Det viser sig, at IKT som redskab stadig er relativt uopdyrket og præget af tilfældigheder rundt omkring på RUC. Store variationer gør sig gældende. Samtidig er området dog netop nu under stærk udvikling. De mest anvendte måder at anvende teknologien på viser sig at være projektskrivning, e-mail og internetsøgning. Delrapporten gennemgår særligt de fem IKT-former e-mail, postlister, hjemmesider, præsentations/formidlingsværktøj og samarbejdssystemer/konferencesystemer. Et generelt billede er, at en øget bevidsthed omkring mulighederne for at kunne understøtte diverse aktiviteter på RUC med IKT vil være af betydning. Men også at komplekse og interpersonelle aktivitetsfelter forudsætter det personlige møde og engagement hos studerende og undervisere. Rapporten munder ud i visioner og anbefalinger.
KW - IKT-anvendelse på RUC
KW - IKT og praksisformer
KW - IKT og undervisning
KW - vejledning
KW - læring
KW - kommunikation
KW - videndeling
KW - studieadministration
KW - samarbejdssystemer
M3 - Rapport
T3 - CNCL Occasional Paper
BT - IKT-praksis på RUC-studier
PB - Roskilde Universitet
CY - Roskilde
ER -