TY - BOOK
T1 - I FIGURERNES VOLD
T2 - En feministisk og figuranalytisk undersøgelse af graviditetskroppens ambivalente iscenesættelser i moderne vestlig kultur.
AU - Mašková , Anita
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Idealiseringer og monstrøsiteter, fantasier og ængsteligheder, besyngelser og besværgelser er vævet dybt ind i de kulturelle forestillinger, der omgærder den gravide i vestlig kultur. Hun ’stråler’, bærer på mirakler, er hellig og altopofrende, men samtidig svulmer kroppen, hun kaster op, mister hår, og hendes appetit er grotesk. Den gravides krop og handlinger behandles som et kollektivt anliggende og disciplineres intenst, altimens vi besynger den som en art oprindelig kvindelig powernatur. Fra et feministisk og kulturæstetisk perspektiv undersøger afhandlingen, hvordan disse ambivalente forestillinger udfoldes og forhandles i mediekulturens repræsentationer. Som led i denne undersøgelse, udvikles et medie- og kulturanalytisk begreb om den kropslige figur, der kan indfange, hvordan kulturelle forestillinger kropsliggøres, gentages og forhandles performativt på tværs af medier. Med denne tilgang belyser afhandlingen, hvordan forskellige kulturelle ambivalenser og spændinger i opfattelsen og konstruktionen af den gravide krop manifesteres æstetisk på tværs af en lang række forskelligartede graviditetsiscenesættelser – fra modemagasiner, Instagramopslag til feministisk teori og visuel kunst. På den baggrund demonsterer afhandlingen, hvordan figurerne sætter den gravide i scene på bestemte måder, men også hvordan figurerne selv iscenesættes på ny. Den identificerer ambivalente mønstre på tværs af fremstillingerne, afdækker de kulturelle fantasier, længsler og bekymringer, fremstillingerne registrerer, sætter dem i relation til kulturhistoriske forandringer og overvejer deres implikationer for opfattelsen af den gravide.
AB - Idealiseringer og monstrøsiteter, fantasier og ængsteligheder, besyngelser og besværgelser er vævet dybt ind i de kulturelle forestillinger, der omgærder den gravide i vestlig kultur. Hun ’stråler’, bærer på mirakler, er hellig og altopofrende, men samtidig svulmer kroppen, hun kaster op, mister hår, og hendes appetit er grotesk. Den gravides krop og handlinger behandles som et kollektivt anliggende og disciplineres intenst, altimens vi besynger den som en art oprindelig kvindelig powernatur. Fra et feministisk og kulturæstetisk perspektiv undersøger afhandlingen, hvordan disse ambivalente forestillinger udfoldes og forhandles i mediekulturens repræsentationer. Som led i denne undersøgelse, udvikles et medie- og kulturanalytisk begreb om den kropslige figur, der kan indfange, hvordan kulturelle forestillinger kropsliggøres, gentages og forhandles performativt på tværs af medier. Med denne tilgang belyser afhandlingen, hvordan forskellige kulturelle ambivalenser og spændinger i opfattelsen og konstruktionen af den gravide krop manifesteres æstetisk på tværs af en lang række forskelligartede graviditetsiscenesættelser – fra modemagasiner, Instagramopslag til feministisk teori og visuel kunst. På den baggrund demonsterer afhandlingen, hvordan figurerne sætter den gravide i scene på bestemte måder, men også hvordan figurerne selv iscenesættes på ny. Den identificerer ambivalente mønstre på tværs af fremstillingerne, afdækker de kulturelle fantasier, længsler og bekymringer, fremstillingerne registrerer, sætter dem i relation til kulturhistoriske forandringer og overvejer deres implikationer for opfattelsen af den gravide.
KW - Graviditet
KW - Æstetik
KW - Feminisme
KW - Kønsteori
KW - Mediekultur
KW - Moderskab
KW - Kunst
KW - Litteratur
KW - Medieanalyse
KW - tværæstetik
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - I FIGURERNES VOLD
ER -