Hypervirkelig(?). Studier af ungdom, skole og modernitet i udkanten af Kathmandu

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skoleliv i udkanten af Kathmandu, analyserer artiklen samspillet mellem 'det moderne', uddannelse og identitet blandt unge der lever i udkanten af den globale periferi.I modsætning til studier der beskæftiger sig med om og hvordan uddannelse bidrager til social avancement, udvikling og fremskridt, er artiklens fokus påunges favntag med det moderne som det manifesterer sig i skolen, i byens rum og i de unges nærmiljø: Hvorledes påvirker socialeforandringer unge - deres opfattelse af sig selv, den tid de lever i og deres forestillinger om fremtiden. Teoretisk trækker deres på begreber og positioner fra postmoderne metodologiskeog filosofiske orienteringer - repræsenteret blandt andre af Popkewitz, Maclure og Baudrillard.

OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)72-80
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Modernitet
  • ungdom
  • etnografi
  • udvikling

Citer dette

@article{62c51620422911df8b90000ea68e967b,
title = "Hypervirkelig(?). Studier af ungdom, skole og modernitet i udkanten af Kathmandu",
abstract = "Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skoleliv i udkanten af Kathmandu, analyserer artiklen samspillet mellem 'det moderne', uddannelse og identitet blandt unge der lever i udkanten af den globale periferi.I mods{\ae}tning til studier der besk{\ae}ftiger sig med om og hvordan uddannelse bidrager til social avancement, udvikling og fremskridt, er artiklens fokus p{\aa}unges favntag med det moderne som det manifesterer sig i skolen, i byens rum og i de unges n{\ae}rmilj{\o}: Hvorledes p{\aa}virker socialeforandringer unge - deres opfattelse af sig selv, den tid de lever i og deres forestillinger om fremtiden. Teoretisk tr{\ae}kker deres p{\aa} begreber og positioner fra postmoderne metodologiskeog filosofiske orienteringer - repr{\ae}senteret blandt andre af Popkewitz, Maclure og Baudrillard.",
keywords = "Modernitet, ungdom, etnografi, udvikling",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2010",
language = "Dansk",
pages = "72--80",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

Hypervirkelig(?). Studier af ungdom, skole og modernitet i udkanten af Kathmandu. / Madsen, Ulla Ambrosius.

I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 2, 2010, s. 72-80.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Hypervirkelig(?). Studier af ungdom, skole og modernitet i udkanten af Kathmandu

AU - Madsen, Ulla Ambrosius

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skoleliv i udkanten af Kathmandu, analyserer artiklen samspillet mellem 'det moderne', uddannelse og identitet blandt unge der lever i udkanten af den globale periferi.I modsætning til studier der beskæftiger sig med om og hvordan uddannelse bidrager til social avancement, udvikling og fremskridt, er artiklens fokus påunges favntag med det moderne som det manifesterer sig i skolen, i byens rum og i de unges nærmiljø: Hvorledes påvirker socialeforandringer unge - deres opfattelse af sig selv, den tid de lever i og deres forestillinger om fremtiden. Teoretisk trækker deres på begreber og positioner fra postmoderne metodologiskeog filosofiske orienteringer - repræsenteret blandt andre af Popkewitz, Maclure og Baudrillard.

AB - Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skoleliv i udkanten af Kathmandu, analyserer artiklen samspillet mellem 'det moderne', uddannelse og identitet blandt unge der lever i udkanten af den globale periferi.I modsætning til studier der beskæftiger sig med om og hvordan uddannelse bidrager til social avancement, udvikling og fremskridt, er artiklens fokus påunges favntag med det moderne som det manifesterer sig i skolen, i byens rum og i de unges nærmiljø: Hvorledes påvirker socialeforandringer unge - deres opfattelse af sig selv, den tid de lever i og deres forestillinger om fremtiden. Teoretisk trækker deres på begreber og positioner fra postmoderne metodologiskeog filosofiske orienteringer - repræsenteret blandt andre af Popkewitz, Maclure og Baudrillard.

KW - Modernitet

KW - ungdom

KW - etnografi

KW - udvikling

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 72

EP - 80

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -