Hypervirkelig(?). Studier af ungdom, skole og modernitet i udkanten af Kathmandu

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelpeer review

Abstract

Med udgangspunkt i etnografiske studier af ungdom og skoleliv i udkanten af Kathmandu, analyserer artiklen samspillet mellem 'det moderne', uddannelse og identitet blandt unge der lever i udkanten af den globale periferi.I modsætning til studier der beskæftiger sig med om og hvordan uddannelse bidrager til social avancement, udvikling og fremskridt, er artiklens fokus påunges favntag med det moderne som det manifesterer sig i skolen, i byens rum og i de unges nærmiljø: Hvorledes påvirker socialeforandringer unge - deres opfattelse af sig selv, den tid de lever i og deres forestillinger om fremtiden. Teoretisk trækker deres på begreber og positioner fra postmoderne metodologiskeog filosofiske orienteringer - repræsenteret blandt andre af Popkewitz, Maclure og Baudrillard.

OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)72-80
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Modernitet
  • ungdom
  • etnografi
  • udvikling

Citer dette