Hvorfor RUC? - Derfor RUC! Om studerendes begrundelser for at RUC blev valgt som deres universitet

Søren Dupont, Cæcilie Saul

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    Abstract

    Rapporten ”Hvorfor RUC – Derfor RUC!!” sætter fokus på, hvorfor de studerende der har meldt sig på RUC i 2010 faktisk har valgt RUC som deres universitet. Undersøgelsen blandt basisstuderende årgang 2010 er gennemført i perioden 20. september 2010 til 19. december 2010.
    Nogle af de væsentligste resultater er følgende:
    •2 ud af 3 af de basisstuderende på årgang 2010 har valgt RUC som førsteprioritet.
    •De studerende bruger i høj grad RUCs hjemmeside til at få kendskab til RUC inden deres optag. Næsten hver fjerde af de optagne studerende på basisårgang 2010 har brugt RUCs hjemmeside til at søge information og læse om RUC og RUCs uddannelser, inden de startede.
    •Der er mange årsager til, at de studerende vælger RUC, men mange af RUCs ”kernekompetencer” og værdier er årsag til valg af RUC. Over halvdelen af de adspurgte studerende fra basisoptag 2010 svarer, at de i høj eller meget høj grad har valgt RUC pga. projektarbejdsformen, to-fags kombinationsuddannelsen, det udskudte studievalg, tværfaglighed, at RUC giver relevante erhvervskompetencer, det sociale miljø på RUC, at de studerende har indflydelse på de opgaver og projekter de skriver, samt at man på RUC lærer at arbejde sammen med andre.
    •4 ud af 5 af de adspurgte basisstuderende fra årgang 2010 regner med at tage hele deres bachelor på RUC.
    •Halvdelen af basisstuderende årgang 2010 ved allerede hvilket/hvilke fag, de gerne vil læse på deres overbygning. Af dem vil flest vælge fagene kommunikation, performance design og psykologi.
    OriginalsprogDansk
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider114
    ISBN (Trykt)978-87-7349-776-0
    StatusUdgivet - 20 jun. 2011

    Emneord

    • universitetspædagogik
    • studerende

    Citer dette