Hvorfor er realkompetence og validering kommet på den nordiske dagsorden?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportFormidling

    Abstract

    Spørgsmålet om realkompetence opfattes ofte som noget, der kun har interesse for uddannelsesverdenen selv.

    Det handler om særlige optagelsesregler, som kan lette adgangen for voksne der søger tilbage til uddannelsessystemet igen. Men ser vi det i historisk lys, handler realkompetence om mere end det: det vedrører kampen om uddannelserne og om indretningen af samfundet. Grundlæggende stiller begrebet realkompetencer spørgsmålet, hvilke former for viden der har værdi, og hvad formålet med uddannelse er. Og det må siges at være centrale spørgsmål - også for  Folkehøjskolerne.

    OriginalsprogDansk
    TitelDokumentation af (real)kompetencer på nordiske folkehøjskoler
    RedaktørerKristina Bæk Nielsen, Nanna Scheuer
    Antal sider7
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagFolkehøjskolernes Forening i Danmark
    Publikationsdato2009
    Sider9-15
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • realkompetence
    • Folkehøjskoler

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2009). Hvorfor er realkompetence og validering kommet på den nordiske dagsorden? I K. Bæk Nielsen, & N. Scheuer (red.), Dokumentation af (real)kompetencer på nordiske folkehøjskoler (s. 9-15). Folkehøjskolernes Forening i Danmark. http://ffd.dk/media/31762967/nordisk_projekt_hovedrapport.pdf