Как стать профессионалом

Bidragets oversatte titel: Hvordan man bliver professionel

Margarita Popova, Anders Siig Andersen, Søren Dupont, Irina Akhmetova

    Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

    Resumé

    Den artikel præsenterer til de russiske læsere en innovativ pædagogik på RUC som er en progressiv retning at forberede de professionelle.
    RUCs pædagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt stærkere, hvis problemsøgningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs væsentlige værdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tværfaglighed, samfundets efterspørgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nytænkning og innovation.
    En særlig fokus på projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medfører en ændring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde på andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforløb på center for ’universitets pædagogik’, UniPæd. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, læringsteori, formål og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som læringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.
    Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det højner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem på et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvstændighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at træffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at løse et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opnået betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med glæde dele disse erfaringer med russiske kollegaer.
    OriginalsprogRussisk
    AvisУчительская газета
    Udgave nummer44
    Sider (fra-til)19
    Antal sider1
    ISSN0233-4488
    StatusUdgivet - 30 okt. 2012

    Citer dette

    @article{923f96858f9f4dffa61792d7f382cfde,
    title = "Как стать профессионалом",
    abstract = "Den artikel pr{\ae}senterer til de russiske l{\ae}sere en innovativ p{\ae}dagogik p{\aa} RUC som er en progressiv retning at forberede de professionelle.RUCs p{\ae}dagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt st{\ae}rkere, hvis problems{\o}gningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs v{\ae}sentlige v{\ae}rdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tv{\ae}rfaglighed, samfundets eftersp{\o}rgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nyt{\ae}nkning og innovation.En s{\ae}rlig fokus p{\aa} projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medf{\o}rer en {\ae}ndring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde p{\aa} andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforl{\o}b p{\aa} center for ’universitets p{\ae}dagogik’, UniP{\ae}d. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, l{\ae}ringsteori, form{\aa}l og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som l{\ae}ringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det h{\o}jner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem p{\aa} et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvst{\ae}ndighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at tr{\ae}ffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at l{\o}se et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opn{\aa}et betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med gl{\ae}de dele disse erfaringer med russiske kollegaer.",
    author = "Margarita Popova and Andersen, {Anders Siig} and S{\o}ren Dupont and Irina Akhmetova",
    year = "2012",
    month = "10",
    day = "30",
    language = "Russisk",
    pages = "19",
    journal = "Учительская газета",
    issn = "0233-4488",
    number = "44",

    }

    Как стать профессионалом. / Popova, Margarita; Andersen, Anders Siig; Dupont, Søren; Akhmetova, Irina .

    I: Учительская газета, Nr. 44, 30.10.2012, s. 19.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AvisartikelFormidling

    TY - INPR

    T1 - Как стать профессионалом

    AU - Popova, Margarita

    AU - Andersen, Anders Siig

    AU - Dupont, Søren

    AU - Akhmetova, Irina

    PY - 2012/10/30

    Y1 - 2012/10/30

    N2 - Den artikel præsenterer til de russiske læsere en innovativ pædagogik på RUC som er en progressiv retning at forberede de professionelle.RUCs pædagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt stærkere, hvis problemsøgningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs væsentlige værdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tværfaglighed, samfundets efterspørgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nytænkning og innovation.En særlig fokus på projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medfører en ændring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde på andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforløb på center for ’universitets pædagogik’, UniPæd. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, læringsteori, formål og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som læringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det højner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem på et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvstændighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at træffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at løse et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opnået betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med glæde dele disse erfaringer med russiske kollegaer.

    AB - Den artikel præsenterer til de russiske læsere en innovativ pædagogik på RUC som er en progressiv retning at forberede de professionelle.RUCs pædagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt stærkere, hvis problemsøgningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs væsentlige værdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tværfaglighed, samfundets efterspørgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nytænkning og innovation.En særlig fokus på projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medfører en ændring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde på andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforløb på center for ’universitets pædagogik’, UniPæd. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, læringsteori, formål og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som læringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det højner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem på et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvstændighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at træffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at løse et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opnået betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med glæde dele disse erfaringer med russiske kollegaer.

    M3 - Bidrag til avis - Avisartikel

    SP - 19

    JO - Учительская газета

    JF - Учительская газета

    SN - 0233-4488

    IS - 44

    ER -