Hvordan kan vi forbedre læringsudbyttet af laboratorieundervisning? Erfaringer med pre- og postlabs på Roskilde Universitet

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Abstract

Laboratorieundervisning er dyr og en række studier peger på, at laboratorieundervisning på højere læreanstalter ofte giver et begrænset læringsudbytte. Dette studie undersøger potentialet for at arbejde med pre- og postlaboratorier med henblik på at styrke læringen. Teoretisk trækkes der på Hofstein og Lunetta (2004) samt den af Reid og Shah (2007) udviklede typologi over laboratorieundervisningsformer inden for kemi. Typologien anvendes som analyseramme for tre forsøg med udvikling af pre- og postlaboratorier i et virtuelt og traditionelt kemilaboratorium, et GIS-laboratorium (Spatial Lab) og et FabLab. De tre forsøg peger på at pre- og postlabs rummer et didaktisk potentiale på tværs af forskellige typer af laboratorier, og ikke mindst inden for rammerne af det problemorienterede projektarbejde.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2019
StatusUdgivet - 2019
BegivenhedDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: : Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark
Varighed: 28 maj 201929 maj 2019
https://dun-net.dk/om-dun/dun-anbefaler/dun-konferencen-2019/

Konference

KonferenceDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019:
LokationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
LandDanmark
ByOdense
Periode28/05/201929/05/2019
Internetadresse

Citer dette

Grindsted, T. S., & Frandsen, M. S. (2019). Hvordan kan vi forbedre læringsudbyttet af laboratorieundervisning? Erfaringer med pre- og postlabs på Roskilde Universitet. Afhandling præsenteret på Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: , Odense, Danmark.