Abstract
Laboratorieundervisning er dyr og en række studier peger på, at laboratorieundervisning på højere læreanstalter ofte giver et begrænset læringsudbytte. Dette studie undersøger potentialet for at arbejde med pre- og postlaboratorier med henblik på at styrke læringen. Teoretisk trækkes der på Hofstein og Lunetta (2004) samt den af Reid og Shah (2007) udviklede typologi over laboratorieundervisningsformer inden for kemi. Typologien anvendes som analyseramme for tre forsøg med udvikling af pre- og postlaboratorier i et virtuelt og traditionelt kemilaboratorium, et GIS-laboratorium (Spatial Lab) og et FabLab. De tre forsøg peger på at pre- og postlabs rummer et didaktisk potentiale på tværs af forskellige typer af laboratorier, og ikke mindst inden for rammerne af det problemorienterede projektarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2019 |
Status | Udgivet - 2019 |
Begivenhed | Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: : Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark Varighed: 28 maj 2019 → 29 maj 2019 https://dun-net.dk/om-dun/dun-anbefaler/dun-konferencen-2019/ |
Konference
Konference | Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: |
---|---|
Lokation | Radisson Blu H. C. Andersen Hotel |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 28/05/2019 → 29/05/2019 |
Internetadresse |