Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk kønsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og drøfter, hvilke indsigter, en sådan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af både teoretisk og empirisk karakter, der primært finder sted indenfor den feministiske kønssociologi i England og til dels USA:
1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer
2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed
3. ’Klasserejsen’
4. En sociologi om middelklasserne
Når disse diskussioner er særligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uvægerligt filtres sammen med køn, men også fordi ræsonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. På den måde foreslår jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk kønsforsknings kritiske dimension.
OriginalsprogDansk
TitelKøn, magt og mangfoldighed
RedaktørerLise Lotte Hansen
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2019
Sider107-127
Kapitel5
ISBN (Trykt)9788771188066
StatusUdgivet - 2019

Citer dette

Aamann, I. C. (2019). Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? I L. L. Hansen (red.), Køn, magt og mangfoldighed (s. 107-127). Frydenlund Academic.