Abstract
Fra flere sider i samfundet er der forventning om, at velfærdsprofessionelle praktisk skal kunne inddrage borgerne i de velfærdsprofessionelle beslutninger og handlinger, men på hvilken måde lærer studerende i velfærdsprofessionerne egentlig at kunne dette? Formålet med artiklen er at undersøge, hvordan viden
konstrueres i vejledningssamtaler med studerende i velfærdsprofessionel uddannelse og diskutere, hvordan det kan have betydning for det professionelle skøn og brugerinddragelse. Empiri fra lydoptagede vejledningssamtaler i sygeplejerskeuddannelsens kliniske del danner baggrund for en analyse af samtalerne med udgangspunkt i Bernsteins teori om den pædagogiske anordning med kontrol og magt i formidlingen af læringen. Artiklens pointe er, at de pædagogiske koder i vejledningssamtalerne kan have magtfuld betydning
for både de studerendes viden i forhold til at kunne skønne professionelt og agere brugerinddragende samt i forhold til brugerinddragelsens praksis i velfærdssystemet som felt.
konstrueres i vejledningssamtaler med studerende i velfærdsprofessionel uddannelse og diskutere, hvordan det kan have betydning for det professionelle skøn og brugerinddragelse. Empiri fra lydoptagede vejledningssamtaler i sygeplejerskeuddannelsens kliniske del danner baggrund for en analyse af samtalerne med udgangspunkt i Bernsteins teori om den pædagogiske anordning med kontrol og magt i formidlingen af læringen. Artiklens pointe er, at de pædagogiske koder i vejledningssamtalerne kan have magtfuld betydning
for både de studerendes viden i forhold til at kunne skønne professionelt og agere brugerinddragende samt i forhold til brugerinddragelsens praksis i velfærdssystemet som felt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 01/2019 |
Sider (fra-til) | 26-35 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 1 jan. 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |