Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer

Lars Ulriksen, Hanne Leth Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2015
Udgave nummer2
Sider (fra-til)61-75
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2015

Citer dette

@article{eb0b43b7490e41319852b3a1de2524b2,
title = "Hvad sker der med vores uddannelser?: L{\ae}ringsm{\ae}ssige konsekvenser af karakterer",
abstract = "I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videreg{\aa}ende uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforl{\o}b, men frafald, gennemf{\o}relse og anvendelse af uddannelse handler ogs{\aa} om meget andet, herunder social og kulturel integration p{\aa} uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering p{\aa} karakterer viser sig at have omfattende l{\ae}ringsm{\ae}ssige konsekvenser. M{\aa}let med artiklen er at unders{\o}ge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at {\ae}ndre grundl{\ae}ggende p{\aa} det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og l{\ae}ring.",
author = "Lars Ulriksen and Andersen, {Hanne Leth}",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "2015",
pages = "61--75",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "2",

}

Hvad sker der med vores uddannelser? Læringsmæssige konsekvenser af karakterer. / Ulriksen, Lars; Andersen, Hanne Leth.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2015, Nr. 2, 2015, s. 61-75.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Hvad sker der med vores uddannelser?

T2 - Læringsmæssige konsekvenser af karakterer

AU - Ulriksen, Lars

AU - Andersen, Hanne Leth

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.

AB - I denne artikel analyserer vi effekterne af karakterer og karaktergennemsnit som optagelseskrav til de gymnasiale og de videregående uddannelser. Karakterniveauet kan bruges til at forudsige succes i det videre uddannelsesforløb, men frafald, gennemførelse og anvendelse af uddannelse handler også om meget andet, herunder social og kulturel integration på uddannelsen. Hertil kommer at en stigende fokusering på karakterer viser sig at have omfattende læringsmæssige konsekvenser. Målet med artiklen er at undersøge om en tilsyneladende simpel og tilforladelig indikator som karakterer som optagelseskrav er med til at ændre grundlæggende på det danske uddannelsessystem og vores tilgang til undervisning og læring.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2015

SP - 61

EP - 75

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 2

ER -