Abstract
Med afsæt i en metaanalyse af forskningsartikler fra Dansk
Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) fra 2015-2022 giver vi i artiklen
en karakteristik af aktuel dansksproget universitetspædagogisk forskning.
Formålet er at give en læsning af hvordan forskningen fremstiller sig selv
som forskning ved brug af forskellige videns- og legitimitetsmarkører.
Analysen udfoldes i diskussion med danske og internationale studier, som
ser antallet af publikationer og forskningsbevillinger som udtryk for, at
den universitetspædagogiske forskning er ved at etablere sig selv som en
selvstændig videnskab, men som i mindre grad forholder sig til karakteren
af den publicerede forskning og hvorvidt den er videns- og feltopbyggende.
Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) fra 2015-2022 giver vi i artiklen
en karakteristik af aktuel dansksproget universitetspædagogisk forskning.
Formålet er at give en læsning af hvordan forskningen fremstiller sig selv
som forskning ved brug af forskellige videns- og legitimitetsmarkører.
Analysen udfoldes i diskussion med danske og internationale studier, som
ser antallet af publikationer og forskningsbevillinger som udtryk for, at
den universitetspædagogiske forskning er ved at etablere sig selv som en
selvstændig videnskab, men som i mindre grad forholder sig til karakteren
af den publicerede forskning og hvorvidt den er videns- og feltopbyggende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 5 |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 23 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 63-78 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2023 |
Emneord
- Universitetspædagogik
- Forskning
- Metaanalyse
- Videnskabssociologi