Hvad kendetegner dansk universitetspædagogisk forskning?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i en metaanalyse af forskningsartikler fra Dansk
Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) fra 2015-2022 giver vi i artiklen
en karakteristik af aktuel dansksproget universitetspædagogisk forskning.
Formålet er at give en læsning af hvordan forskningen fremstiller sig selv
som forskning ved brug af forskellige videns- og legitimitetsmarkører.
Analysen udfoldes i diskussion med danske og internationale studier, som
ser antallet af publikationer og forskningsbevillinger som udtryk for, at
den universitetspædagogiske forskning er ved at etablere sig selv som en
selvstændig videnskab, men som i mindre grad forholder sig til karakteren
af den publicerede forskning og hvorvidt den er videns- og feltopbyggende.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind23
Udgave nummer3
Sider (fra-til)63-78
Antal sider16
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 1 sep. 2023

Emneord

  • Universitetspædagogik
  • Forskning
  • Metaanalyse
  • Videnskabssociologi

Citer dette