Abstract
Genstanden er på en gang et vigtigt led i forskningsprocessen og det færdige resultat, der i sidste ende bliver præsenteret i den artikel, bog, det foredrag eller den rapport, som afslutter forskningsprocessen. Det er grundlæggende samme proces, der gennemspilles, når vi som førstesemesterstuderende begiver os ud i de første forsøg på at skrive en videnskabelig tekst og når vi som garvede forskere holder et foredrag eller skriver en artikel. Til tider udspiller denne udkrystallisering af den videnskabelige genstand sig ubemærket for forskeren, ligesom den nye studerende heller ikke altid bliver bedt om at bemærke og reflektere over, hvordan der sondres mellem genstand, materiale og teori. Når vi bedriver forskning, er vi optaget af at stille spørgsmål og finde svar, og vi overser nogle gange, hvordan vi i løbet af processen udskiller gode resultater fra mindre gode. Videnskabsteorien, derimod, har som sin ypperste opgave at fokusere på forskningsprocessen. Et vigtigt anliggende for den videnskabsteoretiske refleksion er netop at kaste lys på de dele af forskningsprocessen, der udfolder sig mindre bevidst. I dette kapitel skal vi se på, hvordan man udsondrer den videnskabelige genstand fra materiale og teorier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Humaniora? : En spørgende videnskabsteori |
Redaktører | Kasper Risbjerg Eskildsen |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 43-62 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 9788759335406 |
ISBN (Elektronisk) | 9788759338452 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Videnskabsteori; genstand; teori; materiale; reflekteret ligevægt; John Rawls; E. P. Thompson;