Hvad er videnskabens genstand?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Resumé

Genstanden er på en gang et vigtigt led i forskningsprocessen og det færdige resultat, der i sidste ende bliver præsenteret i den artikel, bog, det foredrag eller den rapport, som afslutter forskningsprocessen. Det er grundlæggende samme proces, der gennemspilles, når vi som førstesemesterstuderende begiver os ud i de første forsøg på at skrive en videnskabelig tekst og når vi som garvede forskere holder et foredrag eller skriver en artikel. Til tider udspiller denne udkrystallisering af den videnskabelige genstand sig ubemærket for forskeren, ligesom den nye studerende heller ikke altid bliver bedt om at bemærke og reflektere over, hvordan der sondres mellem genstand, materiale og teori. Når vi bedriver forskning, er vi optaget af at stille spørgsmål og finde svar, og vi overser nogle gange, hvordan vi i løbet af processen udskiller gode resultater fra mindre gode. Videnskabsteorien, derimod, har som sin ypperste opgave at fokusere på forskningsprocessen. Et vigtigt anliggende for den videnskabsteoretiske refleksion er netop at kaste lys på de dele af forskningsprocessen, der udfolder sig mindre bevidst. I dette kapitel skal vi se på, hvordan man udsondrer den videnskabelige genstand fra materiale og teorier.
OriginalsprogDansk
TitelVidenskabsteori
RedaktørerKasper Risbjerg Eskildsen
Antal sider12
ForlagForlaget Samfundslitteratur
Kapitel5
StatusUnder udarbejdelse - 2020

Emneord

  • Videnskabsteori; genstand; teori; materiale; reflekteret ligevægt; John Rawls; E. P. Thompson;

Citer dette

Pedersen, E. O. (2020). Hvad er videnskabens genstand?. Manuskript under forberedelse I K. R. Eskildsen (red.), Videnskabsteori Forlaget Samfundslitteratur.
Pedersen, Esther Oluffa. / Hvad er videnskabens genstand?. Videnskabsteori. red. / Kasper Risbjerg Eskildsen. Forlaget Samfundslitteratur, 2020.
@inbook{5d794222041b407cac58f52bda787ba3,
title = "Hvad er videnskabens genstand?",
abstract = "Genstanden er p{\aa} en gang et vigtigt led i forskningsprocessen og det f{\ae}rdige resultat, der i sidste ende bliver pr{\ae}senteret i den artikel, bog, det foredrag eller den rapport, som afslutter forskningsprocessen. Det er grundl{\ae}ggende samme proces, der gennemspilles, n{\aa}r vi som f{\o}rstesemesterstuderende begiver os ud i de f{\o}rste fors{\o}g p{\aa} at skrive en videnskabelig tekst og n{\aa}r vi som garvede forskere holder et foredrag eller skriver en artikel. Til tider udspiller denne udkrystallisering af den videnskabelige genstand sig ubem{\ae}rket for forskeren, ligesom den nye studerende heller ikke altid bliver bedt om at bem{\ae}rke og reflektere over, hvordan der sondres mellem genstand, materiale og teori. N{\aa}r vi bedriver forskning, er vi optaget af at stille sp{\o}rgsm{\aa}l og finde svar, og vi overser nogle gange, hvordan vi i l{\o}bet af processen udskiller gode resultater fra mindre gode. Videnskabsteorien, derimod, har som sin ypperste opgave at fokusere p{\aa} forskningsprocessen. Et vigtigt anliggende for den videnskabsteoretiske refleksion er netop at kaste lys p{\aa} de dele af forskningsprocessen, der udfolder sig mindre bevidst. I dette kapitel skal vi se p{\aa}, hvordan man udsondrer den videnskabelige genstand fra materiale og teorier.",
keywords = "Videnskabsteori; genstand; teori; materiale; reflekteret ligev{\ae}gt; John Rawls; E. P. Thompson;",
author = "Pedersen, {Esther Oluffa}",
year = "2020",
language = "Dansk",
editor = "Eskildsen, {Kasper Risbjerg}",
booktitle = "Videnskabsteori",
publisher = "Forlaget Samfundslitteratur",

}

Pedersen, EO 2020, Hvad er videnskabens genstand? i KR Eskildsen (red.), Videnskabsteori. Forlaget Samfundslitteratur.

Hvad er videnskabens genstand? / Pedersen, Esther Oluffa.

Videnskabsteori. red. / Kasper Risbjerg Eskildsen. Forlaget Samfundslitteratur, 2020.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

TY - CHAP

T1 - Hvad er videnskabens genstand?

AU - Pedersen, Esther Oluffa

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Genstanden er på en gang et vigtigt led i forskningsprocessen og det færdige resultat, der i sidste ende bliver præsenteret i den artikel, bog, det foredrag eller den rapport, som afslutter forskningsprocessen. Det er grundlæggende samme proces, der gennemspilles, når vi som førstesemesterstuderende begiver os ud i de første forsøg på at skrive en videnskabelig tekst og når vi som garvede forskere holder et foredrag eller skriver en artikel. Til tider udspiller denne udkrystallisering af den videnskabelige genstand sig ubemærket for forskeren, ligesom den nye studerende heller ikke altid bliver bedt om at bemærke og reflektere over, hvordan der sondres mellem genstand, materiale og teori. Når vi bedriver forskning, er vi optaget af at stille spørgsmål og finde svar, og vi overser nogle gange, hvordan vi i løbet af processen udskiller gode resultater fra mindre gode. Videnskabsteorien, derimod, har som sin ypperste opgave at fokusere på forskningsprocessen. Et vigtigt anliggende for den videnskabsteoretiske refleksion er netop at kaste lys på de dele af forskningsprocessen, der udfolder sig mindre bevidst. I dette kapitel skal vi se på, hvordan man udsondrer den videnskabelige genstand fra materiale og teorier.

AB - Genstanden er på en gang et vigtigt led i forskningsprocessen og det færdige resultat, der i sidste ende bliver præsenteret i den artikel, bog, det foredrag eller den rapport, som afslutter forskningsprocessen. Det er grundlæggende samme proces, der gennemspilles, når vi som førstesemesterstuderende begiver os ud i de første forsøg på at skrive en videnskabelig tekst og når vi som garvede forskere holder et foredrag eller skriver en artikel. Til tider udspiller denne udkrystallisering af den videnskabelige genstand sig ubemærket for forskeren, ligesom den nye studerende heller ikke altid bliver bedt om at bemærke og reflektere over, hvordan der sondres mellem genstand, materiale og teori. Når vi bedriver forskning, er vi optaget af at stille spørgsmål og finde svar, og vi overser nogle gange, hvordan vi i løbet af processen udskiller gode resultater fra mindre gode. Videnskabsteorien, derimod, har som sin ypperste opgave at fokusere på forskningsprocessen. Et vigtigt anliggende for den videnskabsteoretiske refleksion er netop at kaste lys på de dele af forskningsprocessen, der udfolder sig mindre bevidst. I dette kapitel skal vi se på, hvordan man udsondrer den videnskabelige genstand fra materiale og teorier.

KW - Videnskabsteori; genstand; teori; materiale; reflekteret ligevægt; John Rawls; E. P. Thompson;

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Videnskabsteori

A2 - Eskildsen, Kasper Risbjerg

PB - Forlaget Samfundslitteratur

ER -

Pedersen EO. Hvad er videnskabens genstand? I Eskildsen KR, red., Videnskabsteori. Forlaget Samfundslitteratur. 2020