TY - JOUR
T1 - Hvad er kommunikativ og funktionel sprogundervisning?
AU - Andersen, Hanne Leth
AU - Andersen, Mette Skovgaard
PY - 2024/10/29
Y1 - 2024/10/29
N2 - Ifølge vejledninger og læreplaner for tysk og fransk i grundskole og gymnasium skal undervisningen bygge på et funktionelt og kommunikativt sprogsyn. Det er også en beskrivelse, de fleste sproglærere vil knytte til deres egen undervisning. Ikke desto mindre er det svært at definere nøjagtigt, hvad det indebærer, og vi kan konstatere, at fortolkningen af de to begreber undertiden er præget af den strukturalistiske tradition. Det betyder, at sprogets form og struktur får prioritet i undervisningen, og ses som en forudsætning for at lære sproget, hvad enten det handler om skrift eller tale.I denne artikel kommer vi med et bud på en konstruktiv og forhåbentlig brugbar fortolkning.
AB - Ifølge vejledninger og læreplaner for tysk og fransk i grundskole og gymnasium skal undervisningen bygge på et funktionelt og kommunikativt sprogsyn. Det er også en beskrivelse, de fleste sproglærere vil knytte til deres egen undervisning. Ikke desto mindre er det svært at definere nøjagtigt, hvad det indebærer, og vi kan konstatere, at fortolkningen af de to begreber undertiden er præget af den strukturalistiske tradition. Det betyder, at sprogets form og struktur får prioritet i undervisningen, og ses som en forudsætning for at lære sproget, hvad enten det handler om skrift eller tale.I denne artikel kommer vi med et bud på en konstruktiv og forhåbentlig brugbar fortolkning.
KW - Didaktik
UR - https://sproglaererforeningen.dk/artikel/hvad-er-kommunikativ-og-funktionel-sprogundervisning/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0108-6154
SP - 24
EP - 28
JO - Sproglaereren
JF - Sproglaereren
IS - 3
ER -