Hvad er kommunikativ og funktionel sprogundervisning?

Hanne Leth Andersen, Mette Skovgaard Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Ifølge vejledninger og læreplaner for tysk og fransk i grundskole og gymnasium skal undervisningen bygge på et funktionelt og kommunikativt sprogsyn. Det er også en beskrivelse, de fleste sproglærere vil knytte til deres egen undervisning. Ikke desto mindre er det svært at definere nøjagtigt, hvad det indebærer, og vi kan konstatere, at fortolkningen af de to begreber undertiden er præget af den strukturalistiske tradition. Det betyder, at sprogets form og struktur får prioritet i undervisningen, og ses som en forudsætning for at lære sproget, hvad enten det handler om skrift eller tale.I denne artikel kommer vi med et bud på en konstruktiv og forhåbentlig brugbar fortolkning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSproglaereren
Udgave nummer3
Sider (fra-til)24-28
Antal sider5
ISSN0108-6154
StatusUdgivet - 29 okt. 2024

Emneord

  • Didaktik

Citer dette