Hvad er din virksomheds Nash-equilibrium?

Vincent F. Hendricks

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstract

Spilteori er en meget omtalt og anvendt disciplin – ikke kun akademisk, men også populært. Den er blevet brugt til at formulere strategier for anvendelsen af atomvåben, studere markedskræfter, aktiemarkeder, sociale institutioner, firmaers organisering, optimering af overskud i virksomheder, konventioner, moral, demokratiske principper etc. Dertil kommer mere almene og populære indslag som filmen A Beautiful Mind fra 2001, baseret på Sylvia Nasars bog og med Russell Crowe i hovedrollen som Nobelpristageren og spilteoretikeren John Nash. En anden film, der har spilteori som omdrejningspunkt, er Wargames fra 1983 med Matthew Broderick og Ally Sheedy i hovedrollerne. Forskellige ”populærkulturelle” game-shows har også elementer af spilteori i deres grundlæggende struktur, herunder Friend or Foe, Survivor og de danske plagiater som Robinson Ekspeditionen, Big Brother, og hvad de andre simulerede ”reality”-programmer nu hedder. Men hvad er spilteori egentlig? Og hvilke styrker ligger der eksempelvis i en spilteoretisk forståelse af virksomhedens sociale spil?
OriginalsprogDansk
TidsskriftKommunikationsForum
Antal sider5
ISSN1901-3035
StatusUdgivet - 4 okt. 2006

Citer dette