Projekter pr. år
Abstract
I denne artikel viser vi, hvordan det daglige samarbejde mellem pædagogisk personale og forældre præges af stigende institutionalisering af forældreansvar, og af at arbejdsdelingen mellem daginstitution og familie ændrer sig. Artiklens analyser bygger på empirisk materiale fra to forskningsprojekter i danske daginstitutioner. Projekterne har haft henholdsvis pædagogers og forældres perspektiver på samarbejdet om børns tidlige læring i fokus. I denne artikel sætter vi primært fokus på forældrenes perspektiver og inddrager kun i mindre omfang pædagogernes perspektiver. Teoretisk tager vi afsæt i en forståelse af familien som social praksis forbundet til andre praksisser og i forlængelse heraf en forståelse af forældreskab som et fænomen, der udspiller sig i og formes i mødet med omsorgsgivere andre steder – fx i daginstitutionen. Analytisk bruger vi begrebet grænsesøgning til at sætte fokus på, hvad forældre og pædagoger hver især gør for at håndtere samarbejdet mellem familie og daginstitution i hverdagens møder, og hvordan arbejds- og ansvarsfordeling forhandles
Bidragets oversatte titel | “She’s my child, but it’s their place”: Boundary work in everyday life |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Barn |
Vol/bind | 41 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 38-53 |
ISSN | 1357-4256 |
DOI | |
Status | Udgivet - 1 maj 2023 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Forældres perspektiver på familien som hjemmelæringsmiljø
Juhl, P. (Projektdeltager), Westerling, A. (Projektdeltager) & Dannesboe, K. I. (Projektdeltager)
01/01/2021 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning