Htx i fremtidens gymnasiale landskab

Lars Molter Ulriksen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstrakt

    Artiklen diskuterer de udfordringer det tekniske gymnasium (htx) står overfor i forbindelse med gymnasiereformen. Det gælder især balancen mellem på den ene side at være en af flere ligeværdige gymnasiale uddannelser, og på den anden side at holde en skarp profil som et teknisk gymnasium. Denne balance diskuteres i forhold til den status som de forskellige gymnasiale uddannelser har, og htx' dobbelte placering som del af en gymnasial og en erhvervsuddannelsessammenhæng. Samtidig peges der på at htx' erfaringer med tværfaglighed kunne være nyttige at studere og trække på for det almene gymnasium.
    OriginalsprogDansk
    TitelSamfundsborger - Medarbejder : Debat om de erhvervsrelaterede uddannelser
    RedaktørerNiels Warring, Morten Smistrup, Ulla Eriksen
    Udgivelses stedOdense
    ForlagErhvervsskolernes Forlag
    Publikationsdato2004
    Udgave1. udg.
    Sider197-212
    ISBN (Trykt)87-7881-493-6
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • htx
    • gymnasiale uddannelser
    • gymnasiereformen

    Citer dette

    Ulriksen, L. M. (2004). Htx i fremtidens gymnasiale landskab. I N. Warring, M. Smistrup, & U. Eriksen (red.), Samfundsborger - Medarbejder: Debat om de erhvervsrelaterede uddannelser (1. udg. udg., s. 197-212). Odense: Erhvervsskolernes Forlag.