Abstract
Anvendelsen af en relativt simpel teknologi i form af et hjelmkamera kan understøtte og ændre opmærksomhed under og efter håndteringen af en operativ indsats. Hjelmkameraet er fastgjort til den overordnede leder fra brandvæsenet (indsatslederen). Gennem hjelmkameraet er det muligt at opnå indsigt i konfigurationen af beredskabsindsatsen og det sociale samspil herunder ignorance og fejl. Optagelserne fra hjelmkameraet analyseres i dialogiske sessioner, hvor indsatslederen sammen med forskeren analyserer indsatslederens opmærksomhed, deltagelse og ”ramthed” gennem ”reflective” såvel som ”reflexive dialogues”. Hjelmkameraet er som et opmærksomheds- og læringsunderstøttende redskab i stand til at anskueliggøre sårbarhederne i den organisering, som brandvæsenet benytter på operative indsatser. Sårbarheden er særlig præsent i forhold til interaktionen mellem holdlederne og indsatslederen og de forstyrrelser, der kan komme i vejen for skabelsen af en fælles situationsforståelse
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Psyke & Logos |
Vol/bind | 37 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 171-189 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0107-1211 |
Status | Udgivet - 2016 |