Historieundersøgelsen - mellem statsstyring og lærerperspektiv

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Resumé

    Introducerende artikel til en kvantitative spørgeskemaundersøgelse blandt lærere i historie i folkeskolen om deres syn på historiefaget i lyset af det nye faghæfte for faget (Historie, Fælles Mål 2009), som bl.a. introducerede en historiekanon, der af flere historiedidaktikere er blevet set som et forsøg på en renationalisering af folkeskolen. Underøsgelsen blev gennenført af af lektor Claus Haas, Aarhus Universitet og Carsten Tage Nielsen, Roskilde Universitet i skoleåret 2010-2011.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftHistorie og Samfundsfag
    Vol/bind2012
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)13-19
    Antal sider7
    ISSN1395-4350
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • Historie i folkeskolen
    • Historiedidaktik
    • Erindrings- og identitetspolitik

    Citer dette

    @article{2f7864f438eb48b0ba7d0cbac9cf6708,
    title = "Historieunders{\o}gelsen - mellem statsstyring og l{\ae}rerperspektiv",
    abstract = "Introducerende artikel til en kvantitative sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse blandt l{\ae}rere i historie i folkeskolen om deres syn p{\aa} historiefaget i lyset af det nye fagh{\ae}fte for faget (Historie, F{\ae}lles M{\aa}l 2009), som bl.a. introducerede en historiekanon, der af flere historiedidaktikere er blevet set som et fors{\o}g p{\aa} en renationalisering af folkeskolen. Under{\o}sgelsen blev gennenf{\o}rt af af lektor Claus Haas, Aarhus Universitet og Carsten Tage Nielsen, Roskilde Universitet i skole{\aa}ret 2010-2011.",
    keywords = "Historie i folkeskolen, Historiedidaktik, Erindrings- og identitetspolitik",
    author = "Nielsen, {Carsten Tage} and Claus Haas",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    volume = "2012",
    pages = "13--19",
    journal = "Historie og Samfundsfag",
    issn = "1395-4350",
    number = "3",

    }

    Historieundersøgelsen - mellem statsstyring og lærerperspektiv. / Nielsen, Carsten Tage; Haas, Claus.

    I: Historie og Samfundsfag, Bind 2012, Nr. 3, 2012, s. 13-19.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    TY - JOUR

    T1 - Historieundersøgelsen - mellem statsstyring og lærerperspektiv

    AU - Nielsen, Carsten Tage

    AU - Haas, Claus

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Introducerende artikel til en kvantitative spørgeskemaundersøgelse blandt lærere i historie i folkeskolen om deres syn på historiefaget i lyset af det nye faghæfte for faget (Historie, Fælles Mål 2009), som bl.a. introducerede en historiekanon, der af flere historiedidaktikere er blevet set som et forsøg på en renationalisering af folkeskolen. Underøsgelsen blev gennenført af af lektor Claus Haas, Aarhus Universitet og Carsten Tage Nielsen, Roskilde Universitet i skoleåret 2010-2011.

    AB - Introducerende artikel til en kvantitative spørgeskemaundersøgelse blandt lærere i historie i folkeskolen om deres syn på historiefaget i lyset af det nye faghæfte for faget (Historie, Fælles Mål 2009), som bl.a. introducerede en historiekanon, der af flere historiedidaktikere er blevet set som et forsøg på en renationalisering af folkeskolen. Underøsgelsen blev gennenført af af lektor Claus Haas, Aarhus Universitet og Carsten Tage Nielsen, Roskilde Universitet i skoleåret 2010-2011.

    KW - Historie i folkeskolen

    KW - Historiedidaktik

    KW - Erindrings- og identitetspolitik

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2012

    SP - 13

    EP - 19

    JO - Historie og Samfundsfag

    JF - Historie og Samfundsfag

    SN - 1395-4350

    IS - 3

    ER -