Historie i konkurrencestaten

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artikelen sætter fokus på historiefaget i den danske grundskole set i konkurrencestatens perspektiv. Artiklen undersøger og diskuterer, hvordan konkurrencestatsdiskursen relaterer sig til den stående historiedidaktiske diskussion om historiebevidsthed (dannelse og identitet) og historisk tænkning (viden og færdigheder) og til spørgsmålet om monokulturel og flerkulturel historieundervisning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education
    Vol/bind2015
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)102-119
    ISSN2000-9879
    StatusUdgivet - dec. 2015

    Emneord

    • Historiedidaktik
    • Erindrings- og identitetspolitik
    • Udannelsespolitik
    • Curriculum
    • Læseplaner
    • Historie i folkeskolen

    Citer dette

    @article{c3c10730fde348e38d1fe74374dba308,
    title = "Historie i konkurrencestaten",
    abstract = "Artikelen s{\ae}tter fokus p{\aa} historiefaget i den danske grundskole set i konkurrencestatens perspektiv. Artiklen unders{\o}ger og diskuterer, hvordan konkurrencestatsdiskursen relaterer sig til den st{\aa}ende historiedidaktiske diskussion om historiebevidsthed (dannelse og identitet) og historisk t{\ae}nkning (viden og f{\ae}rdigheder) og til sp{\o}rgsm{\aa}let om monokulturel og flerkulturel historieundervisning.",
    keywords = "Historiedidaktik, Erindrings- og identitetspolitik, Udannelsespolitik, Curriculum, L{\ae}seplaner, Historie i folkeskolen",
    author = "Nielsen, {Carsten Tage}",
    year = "2015",
    month = "12",
    language = "Dansk",
    volume = "2015",
    pages = "102--119",
    journal = "Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education",
    issn = "2000-9879",
    publisher = "Karlstads Universitet",
    number = "3",

    }

    Historie i konkurrencestaten. / Nielsen, Carsten Tage.

    I: Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Bind 2015, Nr. 3, 12.2015, s. 102-119.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Historie i konkurrencestaten

    AU - Nielsen, Carsten Tage

    PY - 2015/12

    Y1 - 2015/12

    N2 - Artikelen sætter fokus på historiefaget i den danske grundskole set i konkurrencestatens perspektiv. Artiklen undersøger og diskuterer, hvordan konkurrencestatsdiskursen relaterer sig til den stående historiedidaktiske diskussion om historiebevidsthed (dannelse og identitet) og historisk tænkning (viden og færdigheder) og til spørgsmålet om monokulturel og flerkulturel historieundervisning.

    AB - Artikelen sætter fokus på historiefaget i den danske grundskole set i konkurrencestatens perspektiv. Artiklen undersøger og diskuterer, hvordan konkurrencestatsdiskursen relaterer sig til den stående historiedidaktiske diskussion om historiebevidsthed (dannelse og identitet) og historisk tænkning (viden og færdigheder) og til spørgsmålet om monokulturel og flerkulturel historieundervisning.

    KW - Historiedidaktik

    KW - Erindrings- og identitetspolitik

    KW - Udannelsespolitik

    KW - Curriculum

    KW - Læseplaner

    KW - Historie i folkeskolen

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2015

    SP - 102

    EP - 119

    JO - Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education

    JF - Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education

    SN - 2000-9879

    IS - 3

    ER -