Havde Friedman alligevel ret?

Carsten Allan Koch

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Den amerikanske økonom Milton Friedmans artikel om virksomheders sociale ansvar, The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profit, er en af de mest kontroversielle bidrag til litteraturen om virksomheders ledelse og sociale ansvar. Men Friedmans artikel er, omend nok undervurderet, behæftet med en række mangler, specielt en række inkonsistenser.

    Inspireret af Friedmans artikel diskuteres det, hvorledes en række emner, som relaterer sig den problemstilling Friedman relaterede til, kan gives en bedre behandling end den Friedman lægger op til. Det er ikke en Friedman exegese, idet det ikke diskuteres hvilke fortolkninger man kan anvende på artiklen, og om nogle af disse råder bod på de ovennævnte problemer.

    Analysen trækker på tre økonomiske teorier: Neoklassisk teori, Frank Knights analyse af profittens rolle, og den østrigske økonomiske analyse heraf. Følgende emner behandles:

    En præcisering af kernen i det dilemma, der egentlig foreligger. Der argumenteres for, at Friedmans fokus på toplederens rolle forskyder fokus fra det egentlige etiske dilemma. Der argumenteres for, at det egentlige etiske dilemma er, om modtagerne af økonomisk profit har en moralsk forpligtigelse til at give en del af deres indkomst væk til socialt ansvarlige formål, som ikke påhviler modtagerne af andre former for indkomst.

    En diskussion af de relevante etiske principper for vurderingen af en problemstilling som den foreliggende.

    En præcisering af de relevante økonomiske argumenter for at den økonomiske profit er til gavn for det økonomiske systems funktionsmåde, og at en uddeling af en ikketriviel andel af den vil svække denne rolle. Dette er analysens hovedresultat.

    Derudover præsenteres en række modifikationer til det ovenstående hovedresultat.

    OriginalsprogDansk
    TitelVirksomheders ledelse og sociale ansvar : Perspektiver på Corporate Governance og Corporate Social Responsibility
    RedaktørerKarin Buhmann, Jacob Dahl Rendtorff
    Antal sider18
    Udgivelses stedDanmark
    ForlagDjøf Forlag
    Publikationsdato2005
    Sider157-174
    ISBN (Trykt)87-574-1252-9
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • virksomhedens sociale ansvar

    Citer dette