Har erhvervsuddannelserne en fremtid?

Styrker og svagheder, udfordringer og potentialer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Eller mere præcist: Har de en fremtid med den grundform som nu har fungeret i over 50 år? Det vil sige som et separat system baseret på vekseluddannelser, hvor hovedparten af uddannelserne foregår i praktik, og som i vid udstrækning styres af arbejdsmarkedets parter – den ’dualt-korporative’ model (Greinert 1999). Det spørgsmål er relevant at stille, da uddannelserne i stigende grad pålægges nye og modsætningsfyldte opgaver: social inklusion og uddannelse i verdensklasse. Artiklen vil forsøge at besvare spørgsmålet gennem en samlet vurdering af uddannelsernes styrker og svagheder og deres udfordringer og potentialer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)7-13
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 15 feb. 2012

    Emneord

    • erhvervsuddannelse

    Citer dette

    @article{8843bb6bd5fa446895cf54d72f11bea3,
    title = "Har erhvervsuddannelserne en fremtid?: Styrker og svagheder, udfordringer og potentialer",
    abstract = "Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Eller mere pr{\ae}cist: Har de en fremtid med den grundform som nu har fungeret i over 50 {\aa}r? Det vil sige som et separat system baseret p{\aa} vekseluddannelser, hvor hovedparten af uddannelserne foreg{\aa}r i praktik, og som i vid udstr{\ae}kning styres af arbejdsmarkedets parter – den ’dualt-korporative’ model (Greinert 1999). Det sp{\o}rgsm{\aa}l er relevant at stille, da uddannelserne i stigende grad p{\aa}l{\ae}gges nye og mods{\ae}tningsfyldte opgaver: social inklusion og uddannelse i verdensklasse. Artiklen vil fors{\o}ge at besvare sp{\o}rgsm{\aa}let gennem en samlet vurdering af uddannelsernes styrker og svagheder og deres udfordringer og potentialer.",
    keywords = "erhvervsuddannelse",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
    year = "2012",
    month = "2",
    day = "15",
    language = "Dansk",
    pages = "7--13",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "1",

    }

    Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Styrker og svagheder, udfordringer og potentialer. / Jørgensen, Christian Helms.

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Nr. 1, 15.02.2012, s. 7-13.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Har erhvervsuddannelserne en fremtid?

    T2 - Styrker og svagheder, udfordringer og potentialer

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    PY - 2012/2/15

    Y1 - 2012/2/15

    N2 - Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Eller mere præcist: Har de en fremtid med den grundform som nu har fungeret i over 50 år? Det vil sige som et separat system baseret på vekseluddannelser, hvor hovedparten af uddannelserne foregår i praktik, og som i vid udstrækning styres af arbejdsmarkedets parter – den ’dualt-korporative’ model (Greinert 1999). Det spørgsmål er relevant at stille, da uddannelserne i stigende grad pålægges nye og modsætningsfyldte opgaver: social inklusion og uddannelse i verdensklasse. Artiklen vil forsøge at besvare spørgsmålet gennem en samlet vurdering af uddannelsernes styrker og svagheder og deres udfordringer og potentialer.

    AB - Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Eller mere præcist: Har de en fremtid med den grundform som nu har fungeret i over 50 år? Det vil sige som et separat system baseret på vekseluddannelser, hvor hovedparten af uddannelserne foregår i praktik, og som i vid udstrækning styres af arbejdsmarkedets parter – den ’dualt-korporative’ model (Greinert 1999). Det spørgsmål er relevant at stille, da uddannelserne i stigende grad pålægges nye og modsætningsfyldte opgaver: social inklusion og uddannelse i verdensklasse. Artiklen vil forsøge at besvare spørgsmålet gennem en samlet vurdering af uddannelsernes styrker og svagheder og deres udfordringer og potentialer.

    KW - erhvervsuddannelse

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 7

    EP - 13

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 1

    ER -