Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Styrker og svagheder, udfordringer og potentialer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Har erhvervsuddannelserne en fremtid? Eller mere præcist: Har de en fremtid med den grundform som nu har fungeret i over 50 år? Det vil sige som et separat system baseret på vekseluddannelser, hvor hovedparten af uddannelserne foregår i praktik, og som i vid udstrækning styres af arbejdsmarkedets parter – den ’dualt-korporative’ model (Greinert 1999). Det spørgsmål er relevant at stille, da uddannelserne i stigende grad pålægges nye og modsætningsfyldte opgaver: social inklusion og uddannelse i verdensklasse. Artiklen vil forsøge at besvare spørgsmålet gennem en samlet vurdering af uddannelsernes styrker og svagheder og deres udfordringer og potentialer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)7-13
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 15 feb. 2012

    Emneord

    • erhvervsuddannelse

    Citer dette