Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Abstract

Hvad vil det sige at have det godt? Hvad viser eller fortæller børn om at have det godt, når de er i vuggestue eller børnehave? Og er det muligt at se på et barn, om det har det godt? Denne bog forsøger ikke at levere en almengyldig definition på, hvornår et barn trives. Det afhænger nemlig i høj grad af det enkelte barn i den specifikke situation. Derimod ønsker bogen at skildre børnenes egne perspektiver på, hvad det vil sige at være i en daginstitution, og hvordan de har det, når de er der.

Bogen følger og beskriver børnenes samvær, deres interaktioner, og hvad de fortæller om deres hverdagsliv: Her er fokus på kropslige stemninger, på udtryk og på, hvilken mening både de voksne, de andre børn og daginstitutionens forskellige artefakter tilskrives, såvel som på hvordan
forskellige rum, steder og teknologier fortolkes og anvendes i børnenes daglige liv. Modsætningen til at have det godt dukker ind imellem op, hvilket følges af betragtninger af, hvordan børnene selv eller andre omkring dem handler, for at de kan få det godt igen.
Denne bog er med andre ord børneforskerens forsøg på at komme så tæt på børnelivet som muligt.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag A/S
Antal sider165
ISBN (Trykt)978-87-7160-764-2
StatusUdgivet - 5 dec. 2019

Emneord

  • have det godt
  • trivsel
  • børn
  • børnehave
  • hverdagsliv
  • Børneperspektiv

Citer dette