Handlingsorienteret socialforskning: om empowermentperspektivet

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    Abstract

    Det første formål med paperet, der blev fremlagt på Dansk Sociologforeningskongres på RUC, 18-20.8. 2005, er, at (re) introducere den kritiske empowermenttradition, der især har rødder til Paulo Freires frigørende pædagogik. Empowermentprocesser defineres som processer hvorigennem underpriviligerede individer, sociale grupper og (lokal)samfund forbedrer deres evne til at skabe, overskue, kontrollere og håndtere materielle, sociale, kulturelle og symbolske. Det andet formål er, at give input til hvordan forskellige samfunds-videnskabelige strømninger og teoretiske optikker (Weber, Fraser og Bourdieu) kan bidrage til en teoretisk kvalificering af empowermentforståelsen i det velfærds- og bypolitiske felt. Akademisk set er empowermentbegrebet nemlig ikke noget stærkt begreb, der nyder anerkendelse i socialforskningen. Ærindet er, at argumentere for at et kritisk transformativt empowermentperspektiv sagtens kan blive teoriforankret. I en dansk sammenhæng kan man således placere empowermentperspektivet i en slags ”produktiv gråzone” mellem aktionsforskning og magtkritisk socialforskning. En senere version af paperet er offentliggjort i Tidsskriftet Social Kritik nr. 101. 2005.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider23
    StatusUdgivet - 2005
    NavnResearch Papers / Department of Social Sciences
    Nummer7
    ISSN1399-1396

    Emneord

    • Neoliberalisme
    • Empowerment
    • Kvarterløft
    • Max Weber
    • Ghettoisering
    • Social kapital
    • Bourdieu

    Citer dette

    Andersen, J. (2005). Handlingsorienteret socialforskning: om empowermentperspektivet. Roskilde Universitet. Research Papers / Department of Social Sciences, Nr. 7 http://rudar.ruc.dk/handle/1800/1679