Abstract
Artiklen fokuserer på repræsentationer af lærer-elev relationen set ud fra lærerens vinkel, der udgrænses fra gymnasielærerprofessionens fælles bevidsthed. Med afsæt i fænomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at lærerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode lærer, og at flertydige erfaringer med lærer-elevrelationen i forlængelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskrænkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte lærer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 52 -59 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- relationer
- psykodynamik
- diskurs
- livshistorie