Gymnasielærerprofessionens sorte boks

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Resumé

    Artiklen fokuserer på repræsentationer af lærer-elev relationen set ud fra lærerens vinkel, der udgrænses fra gymnasielærerprofessionens fælles bevidsthed. Med afsæt i fænomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at lærerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode lærer, og at flertydige erfaringer med lærer-elevrelationen i forlængelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskrænkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte lærer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)52 -59
    Antal sider8
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • relationer
    • psykodynamik
    • diskurs
    • livshistorie

    Citer dette

    @article{0cba4b30e14911dcb321000ea68e967b,
    title = "Gymnasiel{\ae}rerprofessionens sorte boks",
    abstract = "Artiklen fokuserer p{\aa} repr{\ae}sentationer af l{\ae}rer-elev relationen set ud fra l{\ae}rerens vinkel, der udgr{\ae}nses fra gymnasiel{\ae}rerprofessionens f{\ae}lles bevidsthed. Med afs{\ae}t i f{\ae}nomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at l{\ae}rerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode l{\ae}rer, og at flertydige erfaringer med l{\ae}rer-elevrelationen i forl{\ae}ngelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskr{\ae}nkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte l{\ae}rer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.",
    keywords = "relationer, psykodynamik, diskurs, livshistorie, relations, psychodynamics, discourse, life history",
    author = "Aase Lading",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    pages = "52 --59",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "4",

    }

    Gymnasielærerprofessionens sorte boks. / Lading, Aase.

    I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 4, 2007, s. 52 -59.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    TY - JOUR

    T1 - Gymnasielærerprofessionens sorte boks

    AU - Lading, Aase

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Artiklen fokuserer på repræsentationer af lærer-elev relationen set ud fra lærerens vinkel, der udgrænses fra gymnasielærerprofessionens fælles bevidsthed. Med afsæt i fænomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at lærerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode lærer, og at flertydige erfaringer med lærer-elevrelationen i forlængelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskrænkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte lærer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.

    AB - Artiklen fokuserer på repræsentationer af lærer-elev relationen set ud fra lærerens vinkel, der udgrænses fra gymnasielærerprofessionens fælles bevidsthed. Med afsæt i fænomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at lærerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode lærer, og at flertydige erfaringer med lærer-elevrelationen i forlængelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskrænkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte lærer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.

    KW - relationer

    KW - psykodynamik

    KW - diskurs

    KW - livshistorie

    KW - relations

    KW - psychodynamics

    KW - discourse

    KW - life history

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 52

    EP - 59

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 4

    ER -