Abstract
Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen spørgsmål om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt sådan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv pædagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenhæng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Klassisk og moderne pædagogisk teori |
Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2012 |
Udgave | 2 |
Sider | 211-230 |
ISBN (Trykt) | 9788741255804 |
Status | Udgivet - 2012 |