Globalisering, skole og ungdom - i Syd

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen spørgsmål om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt sådan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv pædagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenhæng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2012
Udgave2
Sider211-230
ISBN (Trykt)9788741255804
StatusUdgivet - 2012

Citer dette

Madsen, U. A. (2012). Globalisering, skole og ungdom - i Syd. I P. Ø. Andersen, & T. Ellegaard (red.), Klassisk og moderne pædagogisk teori (2 udg., s. 211-230). København: Hans Reitzels Forlag.
Madsen, Ulla Ambrosius. / Globalisering, skole og ungdom - i Syd. Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen ; Tomas Ellegaard. 2. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2012. s. 211-230
@inbook{3fdfd2b3c50447fb934cec94abb5faa5,
title = "Globalisering, skole og ungdom - i Syd",
abstract = "Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen sp{\o}rgsm{\aa}l om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt s{\aa}dan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv p{\ae}dagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenh{\ae}ng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "9788741255804",
pages = "211--230",
editor = "Andersen, {Peter {\O}stergaard} and Tomas Ellegaard",
booktitle = "Klassisk og moderne p{\ae}dagogisk teori",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
edition = "2",

}

Madsen, UA 2012, Globalisering, skole og ungdom - i Syd. i PØ Andersen & T Ellegaard (red), Klassisk og moderne pædagogisk teori. 2 udg, Hans Reitzels Forlag, København, s. 211-230.

Globalisering, skole og ungdom - i Syd. / Madsen, Ulla Ambrosius.

Klassisk og moderne pædagogisk teori. red. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegaard. 2. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2012. s. 211-230.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Globalisering, skole og ungdom - i Syd

AU - Madsen, Ulla Ambrosius

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen spørgsmål om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt sådan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv pædagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenhæng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.

AB - Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen spørgsmål om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt sådan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv pædagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenhæng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788741255804

SP - 211

EP - 230

BT - Klassisk og moderne pædagogisk teori

A2 - Andersen, Peter Østergaard

A2 - Ellegaard, Tomas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Madsen UA. Globalisering, skole og ungdom - i Syd. I Andersen PØ, Ellegaard T, red., Klassisk og moderne pædagogisk teori. 2 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 2012. s. 211-230