Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen introducerer til teorier om sammenhængen mellem globalisering, pædagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, pædagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske spørgsmål er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse påvirker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster på tværs af Hanoi, Lusaka og Recife
    Bidragets oversatte titelGlobalisation, Pedagogy and Youth - in the South
    OriginalsprogDansk
    TitelKlassisk og Moderne Pædagogisk Teori
    RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegård, Lars Jakob Muschinsky
    Antal sider25
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2007
    Sider171-195
    ISBN (Trykt)087-87-412-0210-5
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • Globalisering
    • Uddannelsesantropologi
    • ungdom

    Citer dette