Abstract
Artiklen introducerer til teorier om sammenhængen mellem globalisering, pædagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, pædagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske spørgsmål er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse påvirker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster på tværs af Hanoi, Lusaka og Recife
Bidragets oversatte titel | Globalisation, Pedagogy and Youth - in the South |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori |
Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegård, Lars Jakob Muschinsky |
Antal sider | 25 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2007 |
Sider | 171-195 |
ISBN (Trykt) | 087-87-412-0210-5 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- Globalisering
- Uddannelsesantropologi
- ungdom