Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Artiklen introducerer til teorier om sammenhængen mellem globalisering, pædagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, pædagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske spørgsmål er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse påvirker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster på tværs af Hanoi, Lusaka og Recife
    OriginalsprogDansk
    TitelKlassisk og Moderne Pædagogisk Teori
    RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegård, Lars Jakob Muschinsky
    Antal sider25
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2007
    Sider171-195
    ISBN (Trykt)087-87-412-0210-5
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • Globalisering
    • Uddannelsesantropologi
    • ungdom

    Citer dette

    Madsen, U. A. (2007). Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd. I P. Ø. Andersen, T. Ellegård, & L. J. Muschinsky (red.), Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori (s. 171-195). København: Hans Reitzels Forlag.
    Madsen, Ulla Ambrosius. / Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd. Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. red. / Peter Østergaard Andersen ; Tomas Ellegård ; Lars Jakob Muschinsky. København : Hans Reitzels Forlag, 2007. s. 171-195
    @inbook{d8dc9900d21a11db9c7c000ea68e967b,
    title = "Globalisering, p{\ae}dagogik og ungdom - i Syd",
    abstract = "Artiklen introducerer til teorier om sammenh{\ae}ngen mellem globalisering, p{\ae}dagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, p{\ae}dagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske sp{\o}rgsm{\aa}l er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse p{\aa}virker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster p{\aa} tv{\ae}rs af Hanoi, Lusaka og Recife",
    keywords = "Globalisering, Uddannelsesantropologi, ungdom, Globalisation, Educational Anthropology, Youth",
    author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "087-87-412-0210-5",
    pages = "171--195",
    editor = "Andersen, {Peter {\O}stergaard} and Tomas Elleg{\aa}rd and Muschinsky, {Lars Jakob}",
    booktitle = "Klassisk og Moderne P{\ae}dagogisk Teori",
    publisher = "Hans Reitzels Forlag",

    }

    Madsen, UA 2007, Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd. i PØ Andersen, T Ellegård & LJ Muschinsky (red), Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. Hans Reitzels Forlag, København, s. 171-195.

    Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd. / Madsen, Ulla Ambrosius.

    Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. red. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegård; Lars Jakob Muschinsky. København : Hans Reitzels Forlag, 2007. s. 171-195.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd

    AU - Madsen, Ulla Ambrosius

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Artiklen introducerer til teorier om sammenhængen mellem globalisering, pædagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, pædagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske spørgsmål er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse påvirker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster på tværs af Hanoi, Lusaka og Recife

    AB - Artiklen introducerer til teorier om sammenhængen mellem globalisering, pædagogik og ungdom. Med udgangspunkt i etnografiske, komparative studier af skole og lungdom i Vietnam, Zambia og Brasilien diskuteres forholdet mellem uddannelsespolitiske tiltag, pædagogiske reformer og unges dannelse. Det kritiske spørgsmål er, hvorledes vestlige forestillinger om individualitet, som de eksponeres i skole og uddannelse påvirker unges forestillinger om sig selv og deres fremtids i forskellige nationale og kulturelle kontekster på tværs af Hanoi, Lusaka og Recife

    KW - Globalisering

    KW - Uddannelsesantropologi

    KW - ungdom

    KW - Globalisation

    KW - Educational Anthropology

    KW - Youth

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 087-87-412-0210-5

    SP - 171

    EP - 195

    BT - Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori

    A2 - Andersen, Peter Østergaard

    A2 - Ellegård, Tomas

    A2 - Muschinsky, Lars Jakob

    PB - Hans Reitzels Forlag

    CY - København

    ER -

    Madsen UA. Globalisering, pædagogik og ungdom - i Syd. I Andersen PØ, Ellegård T, Muschinsky LJ, red., Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. København: Hans Reitzels Forlag. 2007. s. 171-195