Abstract
Det syvende symposium for Sammenlignende Fagdidaktik (SFD) handlede om fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering og/eller faglig udvikling. Dets fire hovedoplæg belyste alle fagdidaktiske forsknings-/udviklingsprojekter med indhold af formativ-evalueringskarakter.I denne artikel vil jeg gøre tre ting. For det første vil jeg placere formativ evaluering i en større diskussion om uddannelsestænkning generelt og argumenterer for,at fagdidaktikbør spille en væsentlig rolle i brugen af formativ evaluering. Dernæst vil jeg analysere, hvordan fagdidaktik bliver inddraget i projekternes formative evaluering. Til sidst vil jeg lave en sammenlignende analyse af fagdidaktiske forskelle og ligheder i projekterne: Projekterne adskiller sig i syn på fagdidaktiske forhold om, hvad der skal læres, men giver også udtryk for mere grundlæggende forskelle mht. forholdet mellem almendidaktiske og fagdidaktiske overvejelser og rollen af fagdidaktisk forskning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sammenlignende fagdidaktik |
Vol/bind | 7 |
Sider (fra-til) | 227-242 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 2794-1663 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Formativ evaluering
- fagdidaktik & pædagogisk psykologi
- Symposier for sammenlignende fagdidaktik
- sammenlignende uddannelsesforskning