Fritidspædagogik og Situeret Ulighed: Viden om hvordan pædagogisk faglighed skaber deltagelsesmuligheder for børn på tværs af fritid og skole

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Abstract

Forskningsprojektet peger samlet set på, at det vi kalder den ”fleksible fokuserede fritidspædagogiske faglighed” repræsenterer nogle veje at gå i det fritidspædagogiske arbejde, som handler om udvikling af børns adgang til børnefællesskaber og bidrag til udvikling af fælles aktiviteter snarere end
individorienterede indsatser, der har til formål at kompensere for fx børns sociale baggrund. Dermed kobler vi en optagethed af almen pædagogisk faglighed og ulighed i børnelivet. I stedet for alene at rette blikket mod det enkelte barns livshistoriske ”rygsæk”, tager fritidspædagogen pædagogisk udgangspunkt i en
konkret udforskning og analyse af et ”nu-og-her” for at finde frem til, hvad det er for konkrete problemer forskellige børn bakser med, hvilke udfordrende betingelser, der har betydning her – og hvilke konkrete muligheder, der kan skabes for at udvikle løsninger, der er bæredygtige for både de enkelte børn, børnefællesskaberne og den samlede praksis på tværs af skole og SFO. Denne særlige fritidspædagogiske faglighed retter altså et udforskende blik mod, hvad der er på spil i de aktuelle børnefællesskaber, hvilke betingelser dette stiller for forskellige børns deltagelse, og hvordan man pædagogisk kan skabe deltagelsesmuligheder. Projektet peger desuden på, at denne faglige tilgang kan komme under pres, når der er tids- og ressourcemæssig knaphed. Når den nødvendige kollektive og tværfaglige udforskning og tilrettelæggelsesmæssige fleksibilitet begrænses, stiger risikoen for individuel problemudpegning og deraf
følgende indskrænkning af nogle børns deltagelsesmuligheder og adgang til nødvendige sociale ressourcer. På baggrund af projektets samlede materiale identificeres en række temaer, der kendetegner fritidspædagogisk faglighed og dens betingelser i forhold til at arbejde med ulighedsproblematikker.
OriginalsprogDansk
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider34
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Fritidspædagogik
  • Situeret ulighed
  • Børneperspektiver

Citer dette