@book{6d4a0510307411dd8d6e000ea68e967b,
title = "Fremtidens bibliotek: En unders{\o}gelse af chat som vejledningsinstrument",
abstract = "Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til form{\aa}l at {\o}ge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger p{\aa} uddrag fra chat filerne i halvandet {\aa}rs fors{\o}g p{\aa} at chatte med en bibliotekar om sp{\o}rgsm{\aa}l vedr{\o}rende litteratur- og informationss{\o}gning. Chat har v{\ae}ret del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt p{\aa} Roskilde Universitetsbibliotek for at g{\o}re biblioteket mere brugervenligt og for{\o}ge tilg{\ae}ngeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare p{\aa} enkle og pr{\ae}cise sp{\o}rgsm{\aa}l, men er sv{\ae}rt at bruge i en vejledningssituation n{\aa}r sp{\o}rgsm{\aa}lene bliver for komplekse. I disse tilf{\ae}lde er vejledning via e-mail til at foretr{\ae}kke. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.",
keywords = "bibliotek 2.0, sociale teknologier, chat, library 2.0, social technologies, social software",
author = "Sacha Zurcher",
note = "Eksamensopgave Mastermodul {"}Brugeradf{\ae}rd og Interaktiv Informationsformidling{"}, Danmarks Biblioteksskole",
year = "2008",
language = "Dansk",
}