Fremtidens bibliotek: En undersøgelse af chat som vejledningsinstrument

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

    Abstract

    Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til formål at øge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger på uddrag fra chat filerne i halvandet års forsøg på at chatte med en bibliotekar om spørgsmål vedrørende litteratur- og informationssøgning. Chat har været del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt på Roskilde Universitetsbibliotek for at gøre biblioteket mere brugervenligt og forøge tilgængeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare på enkle og præcise spørgsmål, men er svært at bruge i en vejledningssituation når spørgsmålene bliver for komplekse. I disse tilfælde er vejledning via e-mail til at foretrække. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider13
    StatusUdgivet - 2008

    Bibliografisk note

    Eksamensopgave Mastermodul "Brugeradfærd og Interaktiv Informationsformidling", Danmarks Biblioteksskole

    Emneord

    • bibliotek 2.0
    • sociale teknologier
    • chat

    Citer dette