Fremtidens bibliotek

En undersøgelse af chat som vejledningsinstrument

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

    Resumé

    Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til formål at øge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger på uddrag fra chat filerne i halvandet års forsøg på at chatte med en bibliotekar om spørgsmål vedrørende litteratur- og informationssøgning. Chat har været del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt på Roskilde Universitetsbibliotek for at gøre biblioteket mere brugervenligt og forøge tilgængeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare på enkle og præcise spørgsmål, men er svært at bruge i en vejledningssituation når spørgsmålene bliver for komplekse. I disse tilfælde er vejledning via e-mail til at foretrække. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider13
    StatusUdgivet - 2008

    Bibliografisk note

    Eksamensopgave Mastermodul "Brugeradfærd og Interaktiv Informationsformidling", Danmarks Biblioteksskole

    Emneord

    • bibliotek 2.0
    • sociale teknologier
    • chat

    Citer dette

    @book{6d4a0510307411dd8d6e000ea68e967b,
    title = "Fremtidens bibliotek: En unders{\o}gelse af chat som vejledningsinstrument",
    abstract = "Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til form{\aa}l at {\o}ge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger p{\aa} uddrag fra chat filerne i halvandet {\aa}rs fors{\o}g p{\aa} at chatte med en bibliotekar om sp{\o}rgsm{\aa}l vedr{\o}rende litteratur- og informationss{\o}gning. Chat har v{\ae}ret del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt p{\aa} Roskilde Universitetsbibliotek for at g{\o}re biblioteket mere brugervenligt og for{\o}ge tilg{\ae}ngeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare p{\aa} enkle og pr{\ae}cise sp{\o}rgsm{\aa}l, men er sv{\ae}rt at bruge i en vejledningssituation n{\aa}r sp{\o}rgsm{\aa}lene bliver for komplekse. I disse tilf{\ae}lde er vejledning via e-mail til at foretr{\ae}kke. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.",
    keywords = "bibliotek 2.0, sociale teknologier, chat, library 2.0, social technologies, social software",
    author = "Sacha Zurcher",
    note = "Eksamensopgave Mastermodul {"}Brugeradf{\ae}rd og Interaktiv Informationsformidling{"}, Danmarks Biblioteksskole",
    year = "2008",
    language = "Dansk",

    }

    Fremtidens bibliotek : En undersøgelse af chat som vejledningsinstrument. / Zurcher, Sacha.

    2008. 13 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

    TY - RPRT

    T1 - Fremtidens bibliotek

    T2 - En undersøgelse af chat som vejledningsinstrument

    AU - Zurcher, Sacha

    N1 - Eksamensopgave Mastermodul "Brugeradfærd og Interaktiv Informationsformidling", Danmarks Biblioteksskole

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til formål at øge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger på uddrag fra chat filerne i halvandet års forsøg på at chatte med en bibliotekar om spørgsmål vedrørende litteratur- og informationssøgning. Chat har været del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt på Roskilde Universitetsbibliotek for at gøre biblioteket mere brugervenligt og forøge tilgængeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare på enkle og præcise spørgsmål, men er svært at bruge i en vejledningssituation når spørgsmålene bliver for komplekse. I disse tilfælde er vejledning via e-mail til at foretrække. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.

    AB - Denne artikel analyserer hvordan chat fungerer som vejledningsinstrument og hvem der bruger chat i et forskningsbibliotek. Chatfunktionen kan betragtes som et blandt flere redskaber inden for Bibliotek 2.0 der har til formål at øge brugerinvolvering, social interaktion og informationsformidling. Analysen bygger på uddrag fra chat filerne i halvandet års forsøg på at chatte med en bibliotekar om spørgsmål vedrørende litteratur- og informationssøgning. Chat har været del af den virtuelle vejledning der er blevet tilbudt på Roskilde Universitetsbibliotek for at gøre biblioteket mere brugervenligt og forøge tilgængeligheden for brugere. Med udgangspunkt i de Web 2.0 sociale teknologier kan det konkluderes, at chat er vel egnet til at svare på enkle og præcise spørgsmål, men er svært at bruge i en vejledningssituation når spørgsmålene bliver for komplekse. I disse tilfælde er vejledning via e-mail til at foretrække. M.h.t. herkomst af chatbrugere viste det sig at samfundsvidenskabelige bachelor studerende, med 12 procent, er de mest aktive brugere, og naturvidenskabelige studerende, med 3 procent de mindst aktive.

    KW - bibliotek 2.0

    KW - sociale teknologier

    KW - chat

    KW - library 2.0

    KW - social technologies

    KW - social software

    M3 - Rapport

    BT - Fremtidens bibliotek

    ER -