Frafald, omvalg eller fravalgt?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    I de senere år har der været meget fokus på det store frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark. Ministeriet angiver at kun knapt halvdelen af de elever, der starter på en erhvervsuddannelse, faktisk gennemfører den trods omfattende indsatser for at nedbringe frafaldet. Måske er det ikke kun indsatsen mod frafald der er problemet, men også forståelsen af frafald. I denne artikel vil vi se nærmere på frafaldsbegrebet og argumentere for nødvendigheden af en mere nuanceret forståelse af frafald end den, der dominerer i den politiske diskurs på området. Denne diskurs om frafald bygger på en implicit forståelse af frafald som en enkeltstående hændelse, hvor en elev afbryder sin uddannelse. Vi argumenterer for, at der er flere problemer med denne forståelse af frafald, og at diskussionen med fordel kunne bygge på en processuel forståelse af frafald. Frafald forstås her som resultatet af en længerevarende proces, hvor en række forskellige institutionelle, personlige og sociale livsomstændigheder inddrages for at forstå, hvorfor eleven afbryder sin uddannelse. I den forbindelse introducerer vi resultater fra en interviewundersøgelse som understreger den mangfoldighed af omstændigheder, som ligger i en processuel frafaldsforståelse.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2013
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)86 - 96
    Antal sider11
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 16 sep. 2013

    Emneord

    • frafald
    • erhvervsuddannelse
    • unges strategier

    Citer dette

    Jørgensen, Christian Helms ; Nielsen, Klaus. / Frafald, omvalg eller fravalgt?. I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2013 ; Bind 2013, Nr. 3. s. 86 - 96.
    @article{ce3961d0b2e247359b6f7356e2c01287,
    title = "Frafald, omvalg eller fravalgt?",
    abstract = "I de senere {\aa}r har der v{\ae}ret meget fokus p{\aa} det store frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark. Ministeriet angiver at kun knapt halvdelen af de elever, der starter p{\aa} en erhvervsuddannelse, faktisk gennemf{\o}rer den trods omfattende indsatser for at nedbringe frafaldet. M{\aa}ske er det ikke kun indsatsen mod frafald der er problemet, men ogs{\aa} forst{\aa}elsen af frafald. I denne artikel vil vi se n{\ae}rmere p{\aa} frafaldsbegrebet og argumentere for n{\o}dvendigheden af en mere nuanceret forst{\aa}else af frafald end den, der dominerer i den politiske diskurs p{\aa} omr{\aa}det. Denne diskurs om frafald bygger p{\aa} en implicit forst{\aa}else af frafald som en enkeltst{\aa}ende h{\ae}ndelse, hvor en elev afbryder sin uddannelse. Vi argumenterer for, at der er flere problemer med denne forst{\aa}else af frafald, og at diskussionen med fordel kunne bygge p{\aa} en processuel forst{\aa}else af frafald. Frafald forst{\aa}s her som resultatet af en l{\ae}ngerevarende proces, hvor en r{\ae}kke forskellige institutionelle, personlige og sociale livsomst{\ae}ndigheder inddrages for at forst{\aa}, hvorfor eleven afbryder sin uddannelse. I den forbindelse introducerer vi resultater fra en interviewunders{\o}gelse som understreger den mangfoldighed af omst{\ae}ndigheder, som ligger i en processuel frafaldsforst{\aa}else.",
    keywords = "frafald, erhvervsuddannelse, unges strategier",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms} and Klaus Nielsen",
    year = "2013",
    month = "9",
    day = "16",
    language = "Dansk",
    volume = "2013",
    pages = "86 -- 96",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "3",

    }

    Jørgensen, CH & Nielsen, K 2013, 'Frafald, omvalg eller fravalgt?', Dansk Paedagogisk Tidsskrift, bind 2013, nr. 3, s. 86 - 96.

    Frafald, omvalg eller fravalgt? / Jørgensen, Christian Helms; Nielsen, Klaus.

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2013, Nr. 3, 16.09.2013, s. 86 - 96.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Frafald, omvalg eller fravalgt?

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    AU - Nielsen, Klaus

    PY - 2013/9/16

    Y1 - 2013/9/16

    N2 - I de senere år har der været meget fokus på det store frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark. Ministeriet angiver at kun knapt halvdelen af de elever, der starter på en erhvervsuddannelse, faktisk gennemfører den trods omfattende indsatser for at nedbringe frafaldet. Måske er det ikke kun indsatsen mod frafald der er problemet, men også forståelsen af frafald. I denne artikel vil vi se nærmere på frafaldsbegrebet og argumentere for nødvendigheden af en mere nuanceret forståelse af frafald end den, der dominerer i den politiske diskurs på området. Denne diskurs om frafald bygger på en implicit forståelse af frafald som en enkeltstående hændelse, hvor en elev afbryder sin uddannelse. Vi argumenterer for, at der er flere problemer med denne forståelse af frafald, og at diskussionen med fordel kunne bygge på en processuel forståelse af frafald. Frafald forstås her som resultatet af en længerevarende proces, hvor en række forskellige institutionelle, personlige og sociale livsomstændigheder inddrages for at forstå, hvorfor eleven afbryder sin uddannelse. I den forbindelse introducerer vi resultater fra en interviewundersøgelse som understreger den mangfoldighed af omstændigheder, som ligger i en processuel frafaldsforståelse.

    AB - I de senere år har der været meget fokus på det store frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark. Ministeriet angiver at kun knapt halvdelen af de elever, der starter på en erhvervsuddannelse, faktisk gennemfører den trods omfattende indsatser for at nedbringe frafaldet. Måske er det ikke kun indsatsen mod frafald der er problemet, men også forståelsen af frafald. I denne artikel vil vi se nærmere på frafaldsbegrebet og argumentere for nødvendigheden af en mere nuanceret forståelse af frafald end den, der dominerer i den politiske diskurs på området. Denne diskurs om frafald bygger på en implicit forståelse af frafald som en enkeltstående hændelse, hvor en elev afbryder sin uddannelse. Vi argumenterer for, at der er flere problemer med denne forståelse af frafald, og at diskussionen med fordel kunne bygge på en processuel forståelse af frafald. Frafald forstås her som resultatet af en længerevarende proces, hvor en række forskellige institutionelle, personlige og sociale livsomstændigheder inddrages for at forstå, hvorfor eleven afbryder sin uddannelse. I den forbindelse introducerer vi resultater fra en interviewundersøgelse som understreger den mangfoldighed af omstændigheder, som ligger i en processuel frafaldsforståelse.

    KW - frafald

    KW - erhvervsuddannelse

    KW - unges strategier

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2013

    SP - 86

    EP - 96

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 3

    ER -