Frafald i erhvervsuddannelserne

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

    Resumé

    Op mod halvdelen af alle de unge, der starter på en erhvervsuddannelse, gennem­fører den ikke. De afbryder uddannelsen, falder fra eller skifter mellem forskellige uddannelser. Mange af dem er blevet en erfaring rigere og starter på en ny uddan­nelse, som de gennemfører. Men en alt for stor del af de unge forlader uddannel­sessystemet uden nogen uddannelse ud over folkeskolen. Den problemstilling sætter denne bog fokus på.
    Bogens artikler er skrevet af forskere på området fra forskellige forskningsinstitutioner. De formidler her ny viden om årsager til frafaldet i erhvervsuddannelserne og giver vurderinger af en række tiltag, som skolerne har iværksat for at begrænse frafaldet.
    Der tegnes et nuanceret billede af den gruppe af unge, som varigt forlader uddannelsessystemet uden anden uddannelse end folkeskolen. En række artikler lader eleverne komme til orde som bidrag til nye måder at forstå frafaldsproble­merne på, mens andre artikler belyser dilemmaer for lærerne i forhold til frafald.

    Frafald i erhvervsuddannelserne giver en kvalificeret og nuanceret forståelse af et omfattende samfunds­mæssigt problem – og dermed også bidrag til at finde nye løsninger.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Antal sider266
    ISBN (Trykt)978-87-786-7384-8
    StatusUdgivet - 15 jun. 2011

    Emneord

    • Erhvervsuddannelse
    • overgang
    • frafald
    • gennemførelse

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (red.) (2011). Frafald i erhvervsuddannelserne. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Jørgensen, Christian Helms (Redaktør). / Frafald i erhvervsuddannelserne. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2011. 266 s.
    @book{07cc840d9ac148a7be6bb86d9760cf45,
    title = "Frafald i erhvervsuddannelserne",
    abstract = "Op mod halvdelen af alle de unge, der starter p{\aa} en erhvervsuddannelse, gennem­f{\o}rer den ikke. De afbryder uddannelsen, falder fra eller skifter mellem forskellige uddannelser. Mange af dem er blevet en erfaring rigere og starter p{\aa} en ny uddan­nelse, som de gennemf{\o}rer. Men en alt for stor del af de unge forlader uddannel­sessystemet uden nogen uddannelse ud over folkeskolen. Den problemstilling s{\ae}tter denne bog fokus p{\aa}. Bogens artikler er skrevet af forskere p{\aa} omr{\aa}det fra forskellige forskningsinstitutioner. De formidler her ny viden om {\aa}rsager til frafaldet i erhvervsuddannelserne og giver vurderinger af en r{\ae}kke tiltag, som skolerne har iv{\ae}rksat for at begr{\ae}nse frafaldet. Der tegnes et nuanceret billede af den gruppe af unge, som varigt forlader uddannelsessystemet uden anden uddannelse end folkeskolen. En r{\ae}kke artikler lader eleverne komme til orde som bidrag til nye m{\aa}der at forst{\aa} frafaldsproble­merne p{\aa}, mens andre artikler belyser dilemmaer for l{\ae}rerne i forhold til frafald. Frafald i erhvervsuddannelserne giver en kvalificeret og nuanceret forst{\aa}else af et omfattende samfunds­m{\ae}ssigt problem – og dermed ogs{\aa} bidrag til at finde nye l{\o}sninger.",
    keywords = "Erhvervsuddannelse, overgang, frafald, gennemf{\o}relse",
    editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
    year = "2011",
    month = "6",
    day = "15",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-786-7384-8",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Jørgensen, CH (red.) 2011, Frafald i erhvervsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg.

    Frafald i erhvervsuddannelserne. / Jørgensen, Christian Helms (Redaktør).

    Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2011. 266 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

    TY - BOOK

    T1 - Frafald i erhvervsuddannelserne

    A2 - Jørgensen, Christian Helms

    PY - 2011/6/15

    Y1 - 2011/6/15

    N2 - Op mod halvdelen af alle de unge, der starter på en erhvervsuddannelse, gennem­fører den ikke. De afbryder uddannelsen, falder fra eller skifter mellem forskellige uddannelser. Mange af dem er blevet en erfaring rigere og starter på en ny uddan­nelse, som de gennemfører. Men en alt for stor del af de unge forlader uddannel­sessystemet uden nogen uddannelse ud over folkeskolen. Den problemstilling sætter denne bog fokus på. Bogens artikler er skrevet af forskere på området fra forskellige forskningsinstitutioner. De formidler her ny viden om årsager til frafaldet i erhvervsuddannelserne og giver vurderinger af en række tiltag, som skolerne har iværksat for at begrænse frafaldet. Der tegnes et nuanceret billede af den gruppe af unge, som varigt forlader uddannelsessystemet uden anden uddannelse end folkeskolen. En række artikler lader eleverne komme til orde som bidrag til nye måder at forstå frafaldsproble­merne på, mens andre artikler belyser dilemmaer for lærerne i forhold til frafald. Frafald i erhvervsuddannelserne giver en kvalificeret og nuanceret forståelse af et omfattende samfunds­mæssigt problem – og dermed også bidrag til at finde nye løsninger.

    AB - Op mod halvdelen af alle de unge, der starter på en erhvervsuddannelse, gennem­fører den ikke. De afbryder uddannelsen, falder fra eller skifter mellem forskellige uddannelser. Mange af dem er blevet en erfaring rigere og starter på en ny uddan­nelse, som de gennemfører. Men en alt for stor del af de unge forlader uddannel­sessystemet uden nogen uddannelse ud over folkeskolen. Den problemstilling sætter denne bog fokus på. Bogens artikler er skrevet af forskere på området fra forskellige forskningsinstitutioner. De formidler her ny viden om årsager til frafaldet i erhvervsuddannelserne og giver vurderinger af en række tiltag, som skolerne har iværksat for at begrænse frafaldet. Der tegnes et nuanceret billede af den gruppe af unge, som varigt forlader uddannelsessystemet uden anden uddannelse end folkeskolen. En række artikler lader eleverne komme til orde som bidrag til nye måder at forstå frafaldsproble­merne på, mens andre artikler belyser dilemmaer for lærerne i forhold til frafald. Frafald i erhvervsuddannelserne giver en kvalificeret og nuanceret forståelse af et omfattende samfunds­mæssigt problem – og dermed også bidrag til at finde nye løsninger.

    KW - Erhvervsuddannelse

    KW - overgang

    KW - frafald

    KW - gennemførelse

    M3 - Antologi

    SN - 978-87-786-7384-8

    BT - Frafald i erhvervsuddannelserne

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Jørgensen CH, (ed.). Frafald i erhvervsuddannelserne. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, 2011. 266 s.