Frafald fra erhvervsuddannelserne: mellem social eksklusion og institutionel selektion

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

De sidste tyve år har der været en stor bekymring for den såkaldte restgruppe af unge som ikke gennemfører nogen uddannelse efter grundskolen – og i stigende grad for drengene, som i dag udgør flertallet i denne gruppe. Stort set alle unge i restgruppen har tidligere været i gang med en ungdomsuddannelse, heraf langt de fleste en erhvervsuddannelse. Flertallet af unge uden en ungdomsuddannelse er altså faldet fra en erhvervsuddannelse (Jørgensen 2011). Derfor har der de været stor politisk interesse for at få reduceret frafaldet fra erhvervsuddannelserne. Der er anvendt meget store ressourcer på at reducere restgruppen, men uden at frafaldet er reduceret nævneværdigt - og uden at der er nogen forklaring på de beskedne resultater af indsatsen . Artiklen argumenterer for at det blandt andet skyldes forenklede og fejlagtige forståelser af fænomenet frafald. Artiklen peger på at frafald blandt andet skyldes vurderings- og selektionsprocesser, der er en integreret del af det nuværende uddannelsessystems måde at fungere på. Løsninger må derfor søges i mere grundlæggende ændringer, som kan bidrage til at give alle reelle muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Artiklen er baseret på et større forskningsprojekt om frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark
OriginalsprogDansk
TitelDrenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser : Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesarbejde og forskning i praksis
RedaktørerSteen Baagøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen, Henrik Hersom
Antal sider23
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato1 maj 2018
Sider61-84
Kapitel2
ISBN (Trykt)9788771187274
StatusUdgivet - 1 maj 2018
NavnUddannelse og læring
Nummer2018
Vol/bind1
ISSN2246-3615

Projekter

Citer dette

Jørgensen, C. H. (2018). Frafald fra erhvervsuddannelserne: mellem social eksklusion og institutionel selektion . I S. Baagøe Nielsen, S. Hvid Thingstrup, M. Brodersen, & H. Hersom (red.), Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesarbejde og forskning i praksis (s. 61-84). Frydenlund Academic. Uddannelse og læring, Nr. 2018, Bind. 1