Fra uddannelse til arbejde: ikke kun en overgang

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark med et særligt fokus på erhvervsuddannelserne.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
    Vol/bind11
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)67-86
    Antal sider20
    ISSN1399-1442
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • forskning i unges overgang fra uddannelse til arbejde
    • erhvervsuddannelse

    Citer dette