Fra uddannelse til arbejde

ikke kun en overgang

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark med et særligt fokus på erhvervsuddannelserne.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
    Vol/bind11
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)67-86
    Antal sider20
    ISSN1399-1442
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • forskning i unges overgang fra uddannelse til arbejde
    • erhvervsuddannelse

    Citer dette

    @article{ecfe4ec00f1611debdfd000ea68e967b,
    title = "Fra uddannelse til arbejde: ikke kun en overgang",
    abstract = "Det har h{\o}j politisk prioritet at f{\aa} de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud p{\aa} arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig l{\ae}ngere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et {\o}get frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. P{\aa} trods af disse aktuelle problemer og en st{\ae}rk samfundsm{\ae}ssig interesse i omr{\aa}det, s{\aa} st{\aa}r forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Form{\aa}let med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsm{\ae}ssig forst{\aa}else af feltet der inddrager begge sider af overgangen: p{\aa} den ene side de unges h{\aa}ndtering af overgangens risici og muligheder, og p{\aa} den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begr{\ae}nsninger i de aktuelle forst{\aa}elser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik p{\aa} de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forst{\aa}et. Desuden diskuteres sp{\o}rgsm{\aa}let om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger p{\aa} nogle af de vigtige tr{\ae}k ved overgangen i Danmark med et s{\ae}rligt fokus p{\aa} erhvervsuddannelserne.",
    keywords = "forskning i unges overgang fra uddannelse til arbejde, erhvervsuddannelse, school to work transition, vocational education/training",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
    year = "2009",
    language = "Dansk",
    volume = "11",
    pages = "67--86",
    journal = "Tidsskrift for Arbejdsliv",
    issn = "1399-1442",
    publisher = "Werks Grafiske Hus",
    number = "1",

    }

    Fra uddannelse til arbejde : ikke kun en overgang. / Jørgensen, Christian Helms.

    I: Tidsskrift for Arbejdsliv, Bind 11, Nr. 1, 2009, s. 67-86.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Fra uddannelse til arbejde

    T2 - ikke kun en overgang

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark med et særligt fokus på erhvervsuddannelserne.

    AB - Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark med et særligt fokus på erhvervsuddannelserne.

    KW - forskning i unges overgang fra uddannelse til arbejde

    KW - erhvervsuddannelse

    KW - school to work transition

    KW - vocational education/training

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 11

    SP - 67

    EP - 86

    JO - Tidsskrift for Arbejdsliv

    JF - Tidsskrift for Arbejdsliv

    SN - 1399-1442

    IS - 1

    ER -