Abstract
Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen, og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark med et særligt fokus på erhvervsuddannelserne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Vol/bind | 11 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 67-86 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 1399-1442 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- forskning i unges overgang fra uddannelse til arbejde
- erhvervsuddannelse